Copyright © wdp .. |
Design by Dzignine
Friday, November 5, 2010

da lama x update, da 'ter'panjang pulak tulisan..


                Masih punya waktu untuk jari-jemariku menjalankan kerja-kerjanya dengan menekan papan kekunci yang tersusun elok pada komputer peribadiku ini. Jarak yang agak kelihatan diantara kertas peperiksaan akhir yang ku ambil semalam dengan yang akan datang menyediakan lebih kurang 5 hari waktu kekangan. Walaupun jelas terdapat kesukaran bagiku untuk cuba menyusun huruf demi huruf dan perkataan demi perkataan, namun itulah bayaran yang perlu aku lunaskan ketika mana aku sebelum ini telah membiasakan diri menulis dalam keadaan ayat yang tunggang-langgang dan bahasa bercampur aduk.
                Bagi pengikut setia blog warQah daUn papYrus ini, pasti menyedari teguran yang pernah diberikan pada penulis blog oleh salah seorang pembaca blog yang enggan dikenali namanya. Benar jawapan ketika itu, hanya masalah identiti diri yang penulis cuba bangkitkan. Namun masih terdapat sebab lain yang menjadikan penulis menulis dalam keadaan yang sedemikian (tunggang-langgang dan bercampur aduk). Pernahkah kalian sedar setiap apa yang kalian tulis dimana-mana blog, laman web sosial dan enjin carian boleh dibaca diseluruh dunia?? Ini memang benar, ramai mengakuinya. Kerana internet atau jaringan jalur lebar ini merupakan medan tanpa sempadan tempat dan masa. Bermakna setiap orang mampu mengakses masuk kedalamnya dan melihat apa sahaja yang berlaku diseluruh dunia. Hebat teknologi ini, namun jangan sampai terlupa!! Tidak setiap perkara boleh kita kongsikan untuk kebaikan diri kita dan orang lain. Oleh sebab itu elakkan sekali-kali mengumumkan pada dunia apa yang kita buat sebab dunia bakal mengetahui apa kelemahan yang terdapat pada kita. Ada yang bertanya, adakah ini hanya melibatkan blog dan laman sosial sahaja. TIDAK ia melibatkan apa sahaja yang mampu didapati dengan internet. Termasuklah urusan perbankan, kesihatan, keselamatan dan sebagainya.

“Woi Rizqan, kau kan menulis blog dalam Bahasa Melayu. Kau ingat orang putih tu faham ke??”
“Kau update la fb ko dalam Bahasa kau, sure dorang tak faham punya!!”
“Tulisan pun bersepah, ada hati nak cerita pasal bahasa, BLAH la!!”

                Ingat ya, teknologi memudahkan sampai tahap hadnya mampu merosakkan. Percaya atau tidak dunia boleh memahami apa sahaja yang terkandung di dalam internet. Tidak kira bahasa apa pun yang di input kedalam laman sesawang tersebut. Hanya satu butang ‘terjemahan’ (Translate), bisa membuka pekung di dada manusia. Jika kalian masih tidak percaya, cubalah membuat ‘salinan’ (copy) artikel ini dan terjemahkan kedalam bahasa inggeris. Saya yakin bahawa ia masih boleh difahami untuk dibaca dalam bahasa yang lain. Jangan lupa tujuan Facebook diwujudkan adalah untuk ‘mereka’ menafsirkan pemikaran setiap pemilik akaunnya: “What’s on your mind”.
                Dan sekarang kalian boleh memilih mana-mana artikel dengan susunan perkataan paling teruk pernah kalian baca. Kemudian membuat salinannya dan menterjemahkan kedalam bahasa yang kalian mahukan. YA, itulah yang aku mahukan!! Susunan huruf-huruf yang gagal untuk diterjemahkan. Jadi misiku untuk menujukan artikel-artkel tulisanku hanya pada golongan sasar boleh dikatakan berjaya. Oleh sebab itu, janganlah lagi kalian cuba menegur cara penulisanku diatas warQah daUn papYrus ini. Kerna aku punya tujuanku sendiri, bukan merosak Bahasa tapi menyimpan pekung didada. Yang pasti aku faham bila masanya bahasa ini perlu digunakan dalam keadaan yang formal.
                [berbalik pada perenggan pertama!], kesukaran aku menulis menggunakan ayat-ayat formal adalah disebabkan kebiasaan amalanku dengan menulis menggunakan susunan ayatku sendiri. Bermakna, apabila kita biasa melakukan sesuatu ternyata ia akan menjadi adat dalam diri. Andai kata yang diamal itu baik, baguslah. Solat sebagai contoh, jika kita istiqamah melakukannya. Maka kita akan terasa tidak sedap bila meninggalkannya. Yang buruk eloklah ditolak jauh-jauh ^_^

6 التعليقات:

Unknown says:
at: November 5, 2010 at 12:11 PM said...

dalam stats ak ada yg dtg dri brazil, puerto rico guna keywords red background..hahahah

celah mana ada red pun ak tak tau..hahah

bagi aku,
blogs adalah hak penulis~
so, pembaca dilrg komen menda negative..
tak membntu langsung~

hagagag..^___^

Norlyana Nasrin says:
at: November 5, 2010 at 2:33 PM said...

benar katamu Rubiah hehehe
bg kte plak blog ni tmpt kte nk luahkan apa yg kte rs sbb x sume blh kte luah kat luar..
rsnye klu blog kte org dok tkn butang translate 2 mst bg translation yg ntah ape2 (especially yg kte post dlm BM ) sbb kte suke singkat2kn ayat ngehehehe (^-^)

perindu_خلافة says:
at: November 6, 2010 at 9:47 AM said...

RuBy --> wohoo, jauhnya visitor fb ruby huhuhu,
erm bagi rizQan ok je kalo nak comment pape,
so kita boleh explain knape kite buat camtu,
perbincangan satu nikmat kn, perbezaan pulak satu rahmah, ^_^

lyana --> ruby tukar name ke? kekeke [sory ruby], yup rizQan pun jadikan blog tmpt suka2 utk luahkan pendapat etc..
sbb blog rizQan ni pendengar terbaik yg rizQan ada.. hohoho [gelak ala-ala pakcik santa claus]

Norlyana Nasrin says:
at: November 6, 2010 at 2:05 PM said...

hehe saje je pgl die rubiah hehehe..
biase la klu kt luar kekdg timing x btol la org xnk dgr la so kte t'bantut nk bg ape2 pndpt..
rizqan yg 2 kte pgl gelak Horlicks hehehe (^-^)

Unknown says:
at: November 7, 2010 at 6:55 AM said...

hohoho
korang memang suka panggil aku pelik2 eh~
Rubiah la, rubisco la, Bilirubi la~
pastu tak tau nama sebenar ku ape..
hahah

YE, BLOG MEMANG PENDENGAR TERHEBAT DAN TERBAEK!

perindu_خلافة says:
at: November 7, 2010 at 3:53 PM said...

lyana (+) RuBy

oh gelak horlicks ea.. hehehe boleh pakai jugak kot, ^_^
betol2, jadi kita perlukan satu medium yang mana dia cuma jadi pendengar tanpa perlu bercakap..

yg bilirubin tuh mcm menarik je, kekeke >_<