Copyright © wdp .. |
Design by Dzignine
Wednesday, November 17, 2010

cuti hari pertama

                Google Earth (+) Sullivan (+) Rendang; antara yang setia menemaniku sepanjang cuti hari pertama ni.
                Apa yang boleh kita buat dengan google earth ni sebenarnya? Bagi aku banyak benda bermanfaat yang boleh dilakukan. Pertama; aku suka menelaah setiap inci jalan yang boleh dilalui dengan kenderaan. Kerna ia bakal memudahkan diriku pada masa hadapan. Kedua; melihat sistem perancangan bandar setempat. Ada pun perkara yang menarik perhatian aku adalah kedudukan susunan rumah-rumah di bumi kelantan. Jika melalui jalan darat amat sukar untuk perkara ini dikenal pasti. Namun keadaan ini tampak jelas dari pandangan satelit. Hampir kebanyakan binaan (rumah, pejabat, kedai dsbnya) dibina dengan kedudukannya mengikut arah Qiblat. Sesuatu yang agak jarang berlaku dimana-mana negeri lain dalam Malaysia. Tiba-tiba teringat pada susunan bangunan-bangunan kulliyyah di UIAM Gombak. Ketiga; aku dapat belajar menghargai suatu nilai yang mungkin kecil di mata kita tapi amat besar di pihak yang lain. Situasi mudah, aku keluar menggunakan pintu hadapan rumah ku dan memandang terus ke laman depan. Andai kata aku mengubah sudut pandanganku 1.46° sahaja [kurang dari 2°], impaknya tidak terkesan dimana tempat aku berdiri. Tetapi jika 2 garis lurus itu diteruskan sehingga ke bumi Kelantan, jaraknya adalah bersamaan dengan kedudukan Rumah Pudin dan Rumah Tihi. Selepas membuat kiraan dari aplikasi yang disediakan oleh Google Earth, aku dapati jarak garis lurus 2 buah rumah sahabatku itu adalah 6.48 batu diatas muka bumi sebenar. Indahnya mencari ilmu bukan, memudahkan dan menyeronokkan. Tiba-tiba teringat pada kata-kata pujangga Imam Shafie,

“Ilmu adalah suatu yang ber-Manfaat, bukan sesuatu yang perlu di-Ingat!!”

p/s: Untuk cerita Sullivan dan Rendang pula aku hantarkan dalam entry akan datang ye,

2 التعليقات:

Unknown says:
at: November 17, 2010 at 12:08 AM said...

wow...O.o
tak terpikir nak wat camtu..
hahaha..
ni mmg thap tak de keje yg amat ni~
huahuahua

perindu_خلافة says:
at: November 18, 2010 at 7:12 AM said...

hahaha.. seronok sebenarnya,
bermain dengan peta,
boleh kata pegi melancong jugak kn (",)