Copyright © wdp .. |
Design by Dzignine
Tuesday, March 8, 2011

sajak dari Ustaz Ikhwan Abdullah,

Disebabkan iDea untuk menulis entry baru masih belum ada, jadi saya teringin kongsikan dengan tetamu² warQah sekalian; hasil penulisan Ustaz Ahmad Khairul Ikhwan Abdullah mengenai Bumi UIAM Kuantan di dalam blog Facebook beliau. [Ikhwan Al Malizi Abdullah]


UIA yang ku kenali-memori semalam yang indah

Ketika kakiku berpijak ke bumi kuantan
aku tertungu-tunggu
dimana letaknya gedung ilmu perubatan
yang bakal melahirkan
ilmuan ibnu sina dan ar-razi
di abad ini.

Pada saat menjelang senja
hatiku tidak tenang, gusar dan berdebar
aku tidak sabar-sabar
untuk berpijak di gedung ilmu ini
yang dikenali diserata dunia

Pada saat maghrib bergema
saya sujud mengerjakan solat qasar dan jamak
mengambil berkat dan
pahala yang berganda
dan tibalah saat yang tunggu
kereta bergerak diatas jalan menuju ke
gudang ilmu yang penuh gemilang

Dari jauh gerbang ilmu
sedang menanti
sungguh indah dunia UIA ini
lampu yang terang menderang
hatiku terpaut kepadanya
hatiku berbisik
alangkah indahnya
andainya aku berpeluang
memijakkan kaki ke dunia ini
selamanya
sebagai seorang
mahasiswa berwibawa
sayangnya aku tidak layak
untuk bersamanya

Malam itu
terasa kebahangannya
walaupun aku hanya seorang tetamu dan pelawat
aku merasai keenakan
layanan warganya
walaupun pun tidak ku kenali dan
mereka tidak menegali diri ini
indahnya persahabatan kerana Allah
satu aqidah satu perjuangan.

Andainya aku ditaqdirkan
untuk musafir ilmu di bumi malaysia
hatiku ingin sekali
merasai kehebatan Universiti ini
menjadi warganya
penduduknya
penghuninya
walaupun bukan selamanya
tetapi 4tahun cukup memadai
bagiku.

Saat aku tinggalkan halamanya
aku terkedu
sedih
pilu
bangga
sayang
rindu
dan mengharap
bestnya kalau aku berpeluang
bersamanya
namun aku menyedari
siapalah diri ini
saya tidak layak
untuk bersamanya
apa lagi
menjadi warganya
aku hanya seorang muallaf
insan yang lemah
kerdil
dan tidak punya apa-apa
aku cuma
mempunyai
Allah dan Rasul
aku bangga beragama Islam.

Dan tibalah masanya
aku pergi
kembali semula
ke
ibu kota
yang bernama Kuala Lumpur
kota yang penuh noda dan dosa
warganya tidak mengenal
tuhan dan manusia
aku berdoa

Ya Allah andainya aku berpeluang
jadikanlah dan temukan
jodohku
dengan gudang ilmu ini
untuk ku menimba ilmu
dunia dan akhirat.

Padanya aku melambaikan tangan
selamat tinggal
wahai
UIA
hatiku
tetap mengingatimu
memori
dakwah semalam
penuh makna dan indah
disepanjang zaman
dan sejarah.

Sajak ini ku abadikan untuk sahabat-sahabat UIA.

sejam selepas sampai dirumah
Bukit Subang.


rizQan: Ustaz, biarpun kita belum pernah kenal sebelum ini, belum pernah jumpa; namun ‘aqidah yang kita pegang adalah sama.. tidak hairanlah layanan yang ustaz terima adalah yang terbaik yang dapat kami lakukan. Sungguh jika non-Muslim pun telah diajar RasuluLlah untuk kita [MUSLIM] menjaga hak² mereka, inikan pula saudara se‘aqidah. Segala kekurangan kami mohon dimaafkan ^_^,

1 التعليقات:

{she-who-must-not-be-named} says:
at: March 8, 2011 at 1:54 PM said...

aku pon bce kat facebook die.best2 :)