Copyright © wdp .. |
Design by Dzignine
Friday, March 18, 2011

respect ke re-spec?

kadang² aku pandang tinggi kat ko (kedudukan),
tapi ada masenya aku cam hilang hormat plak!”

                PERNAHkah ayat serupa ini digunakan oleh sahabat² anda apabila berbicara dengan anda! Jika ya, anda sepatutnya bersyukur pada Tuhan kerna anda telah pun dikurniakan sahabat yang terbaik. Pernyataan ini menunjukkan bahwa mereka amat mengambil berat akan setiap tindak tanduk yang anda lakukan sehingga mereka begitu aware dengan apa² yang mereka rasai dan apa yang lebih penting dari itu adalah tiada rahsia yang dipendam. Jagalah sahabat itu sebaik mungkin dan jangan sesekali mengabaikan amanah yang telah diberikan oleh-Nya.
                Per(tama)² sekali, mari kita define maksud sahabat itu dahulu. Sahabat; menurut qamus kefahaman ‘penconteng’ warQah adalah mereka yang telah ditentukan oleh Pemilik ‘alam untuk ber(sama)² kita mengharungi mehnah dan tribulasi kehidupan ini dalam usaha menjayakan misi Da’wah dan memegang tanggungjawab sebagai Khaleefah di muka bumi. Sahabat terbaik adalah mereka yang senantiasa ber(sama)² menjaga maruah diri dan sahabatnya dikaca mata Alah swt.
[Bagaimana pula maksud ‘sahabat’ dari kaca mata pembaca warQah?]
BERSAMBUNG...

17 التعليقات:

ejatie
at: March 18, 2011 at 1:13 PM said...

ntah la.sahabat bagi aku seorang yang kita blh rely on.blh share probs and die blh tegur kte n ng pendapat kat kita..aku ade ramai gile kawan tapi sahabat susah aku nak cari.dalam semua kawan aku xsemestinya ada sahabat.[will be cont.] :)

Norlyana Nasrin says:
at: March 18, 2011 at 1:29 PM said...

sahabat..hari ni klu ade seorang sahabat pun dh ckp bertuah (^-^)

Nuryn Weida says:
at: March 18, 2011 at 4:31 PM said...

sahabat, someone yang sentiasa ada bersama kita.tak kira susah atau senang.sahabat juga someone yang sentiasa jujur dengan kita.pabila kita salah,dia perbetulkan dan pabila kita betul dia beri sokongan.

Nuryn Weida says:
at: March 18, 2011 at 4:34 PM said...

http://nurynweida.wordpress.com/2010/05/04/kawansahabatteman/ (persepsi sahabat dari mata ain)

perindu_خلافة says:
at: March 18, 2011 at 6:03 PM said...

ejatie betul jugak tu.. setiap org ada persepsi sendiri pasal sahabat, ^_^ hurm comment pun bersambung jugak ke.. hahaha

betul lyana =-> walaupun sahabat x ramai tp impact dia besar dalam kehidupan kita :D

setuju jugak dengan ain, yg tegur kita buat salah la sahabat sebenar.. n thanx jugak bagi link tu, rizQan dah baca; best ^_^
[rizQan baru tahu ain ada wordpress, so rizQan follow jugak]

Cahaya Mata Hamba Allah says:
at: March 18, 2011 at 6:56 PM said...

Sahabat yang bilamana.. hanya dengan pandangan mata saja mampu tuk merungkaikan mksd dihati.. :)

Unknown says:
at: March 18, 2011 at 7:59 PM said...

sahabat tu bukan kawan ke??
tapi bila ko tambah perkataan 'baek' kat belakang(baca: sahabat baek) baru la jadi maksud laen kan~
erk~ abaikan aku~hehehe

BTW~ kawan yg baek akan tegur dan aware dengan segala yg kita buat~ tidak takut2 untuk menegur2 kesalahan kita~
tapi selalunya poyo je semua orang cakap camni~haram jadah sorang tak buat kan~ HAHAHAH...*ku akui aku jua begitu~ sebab kadang2 takut kawan itu berkecik hati~ tapi tak bagus utk kesihatan hubungan tu ye kawan2~ jikalau anda ternampak aku melakukan kesalahan sila tegur kalu anda sayg kat aku... hahah..

aku rasa inilah komen paling panjang aku penah bagi kat ko~ hahhaha

p/s: kawan sejati bagi aku adalah bila ko ada masalah,muka dia akan muncul dalam pikiran, sebab ko pikir dia bole tolong selesaikn masalah ko~ sebb ko tau dia sentiasa ada kat situ utk ko...ececece...hahah

perindu_خلافة says:
at: March 19, 2011 at 7:00 AM said...

aienun.. kalau pun wujud sahabat macam tu, mesti istimewa sgt kan..
^_^

perindu_خلافة says:
at: March 19, 2011 at 7:08 AM said...

yup kadang² ada yang istilahkan sahabat dengan kawan benda yg sama, yg tu terserah pada individu la nak define mcm mana.. dari kefahaman aku tegur-menegur tu kewajipan dalam agama, baik utk kawan mahupun lawan kita kena terapkan budaya saling mengingatkan..

sesetengah kawan aku ada yg jenis outspoken, ada yg aku boleh terima sbb diorang berhikmah dalam teguran walaupun direct, ada pulak yg mungkin buat aku kecik hati sbb cara diorang x kena dgn cara aku..

insyaALlah kalau yg mana salah mgkn boleh ditegur, tp sayang tu.. err~ hahaha ^_^

p/s: masa aku mula² baca ayat ni "..kawan sejati bagi aku adalah bila ko ada masalah,muka dia akan muncul dalam pikiran,.." aku ingat muka kawan tu muka bermasalah.. hahaha, nywy byk benda yg boleh dikongsikan dgn sahabat; lebih² lagi utk akhirat :D

Nuryn Weida says:
at: March 19, 2011 at 5:03 PM said...

hehe..btw,rizqan.wordpress tu da x gune da sejak berpindah ke blogspot...=)

btw,thx coz sudi bace entry tu..

perindu_خلافة says:
at: March 19, 2011 at 7:11 PM said...

ain =-> xpe2.. rizQan x pernah baca hasil tulisan ain kat situ, jd insyaALlah kalau ada masa terluang rizQan akan buat blog review, boleh nampak sikit perbezaan gaya penulisan sekarang dengan penulisan dulu :D

Unknown says:
at: March 20, 2011 at 7:01 AM said...

hahahah~ aku tersalah ayat..kena amek BM balik r camni...hahahha~ malu sendiri di sini~

AAA~ ingin ditegaskan...perkataan anda dalam ayat "jikalau anda ternampak aku melakukan kesalahan sila tegur kalu anda sayg kat aku"
perkataan anda refer tu perkataan KAWAN-KAWAN dalam ayat sebelum itu ye~ means semua orang~ hahah ok ak termalu sediri kat sini~ hahhaha...sila jgn salh paham semua~

HAHAHA~ malu gila!!! hahah

perindu_خلافة says:
at: March 20, 2011 at 11:25 AM said...

xpe aku faham RuBy.. yuaiyeh menerapkan english dalam berbahasa, sbb tu mesti ada beberapa kecacatan bila berbahasa melayu, huhu >_<

Nuryn Weida says:
at: March 20, 2011 at 8:37 PM said...

hahaha..komfem rizqan gelak baca ayat ain yang dulu2 tu.haha

perindu_خلافة says:
at: March 20, 2011 at 10:10 PM said...

hahaha.. ^_^ xde la sampai tergelak ain, bagi rizQan melihat @ membaca hasil penulisan lama ni seolah2 kita masuk dalam 'time tunnel', BEST :D

p/s: kadang2 baca hasil penulisan sendiri pun boleh tergelak balik, kenapa la kita boleh tulis mcm tu sebelum ni.. huhu >_<

Nuryn Weida says:
at: March 21, 2011 at 2:45 PM said...

haha.betul tu..=)

perindu_خلافة says:
at: March 22, 2011 at 7:58 AM said...

^_^