Copyright © wdp .. |
Design by Dzignine
Wednesday, March 23, 2011

ada hijab yang perlu difikirkan...

            Peristiwa semalam telah menjentik Qalbu sang ‘penconteng’ warQah, entah kenapa dan mengapa; dapatku rasakan bahwa aku sedang berdiri ditengah lautan manusia. Tanpa sedar dan penuh keterlekaan itu; aku menelanjangi diri sendiri dihadapan mereka. Seperti juga kawasansaya, mukabuku dan sebagainya, medium ini yang asasnya baik telah menjadi sarang kumpulan dosa. Kerna sifat manusia itu yang sering menyalahguna... (2:11)
Huruf bertemu aksara; membentuk perkataan dan kalimah bermakna~ menjadi pendorong diri dikuasai nafsu, dan rahsia diri seolah tidak berharga.. adakah matlamat menghalalkan cara?? TIDAK bukan matlamat yang dilihat Tuhan, tapi pekerjaan ke arah matlamat itu yang menjadi perkiraan!!. Sekali tidak pernah hilang pesan ini dari memoriku~ Cuma terkadang, disimpan kemas sekadar perhiasan...
dari puncak kehebatan dunia tanpa sempadan, dari kedalaman maksud rahsia perkongsian, dari kehilangan hijab lelaki dan perempuan, dari nikmat leka sebuah taman, mereka menjadikan agama bahan perbualan.. sebagai modal mengatakan mereka berhak memperkatakan, mendekatkan jarak dari apa yang telah dijauhkan, aku~ kamu~ dan mereka~ seolah lupa yang kita punya TUHAN T_T


Penulisan terakhir dari ‘penconteng’ warQah; dikesempatan ini saya memohon ampun dan maaf di atas segala kesilapan dan kesalahan saya sepanjang menguruskan penulisan diatas warQah daUn papYrus. Pesan sahabat saya mengingatkan saya pada suatu yang saya telah lama lupa;

‘...tidak semua perkara boleh dikongsikan,
adakalanya tidak mengetahui itu lebih baik bagi diri kamu dan mereka...’

            penutupan warQah daUn papYrus ini bukanlah atas desakan sesiapa melainkan atas kerelaan hati ‘penconteng’ warQah sendiri, setelah memikirkan sedalam-dalamnya, barulah saya tersedar yang selama ini saya seakan terlupa hijab diantara seorang lelaki dan perempuan... saya minta maaf diatas sebarang ketelanjuran kata dan gurauan yang melebihi batas, bagi sambungan entry yang terputus itu.. adalah lebih baik bagi kalian berjumpa dan bertemu empat mata dengan saya agar dapat dihabiskan entry itu melalui penceritaan lisan ^_^

السلام عليكم

4 التعليقات:

Shila says:
at: March 23, 2011 at 10:07 AM said...

nak tutup???

Nuryn Weida says:
at: March 23, 2011 at 10:49 AM said...

tak semua benda boleh dikongsikan tapi benda yang boleh dikongsikan patut dikongsikan. tak perlu disorokkan.

Pengemudi Layang-Layang says:
at: March 23, 2011 at 12:53 PM said...

Benar sama sekali. Tidak semua perkara boleh dikongsikan. Benar, lebih baik kita bertemu dan berkongsi melalui penceritaan lisan. Namun lidah adakalanya kelu ketika berkata, mata adakalanya tertunduk ketika bertentang, wajah adakalanya bersembunyi ketika memandang, dari situ, insan memerlukan perkataan untuk merungkai sebuah makna.

Cahaya Mata Hamba Allah says:
at: March 23, 2011 at 11:08 PM said...

namun..andai perkongsian yang dicoretkan banyak baik dari buruk nye...adakah masih perlu dilisankan..