Copyright © wdp .. |
Design by Dzignine
Tuesday, February 8, 2011

time capsule!?

                Bila berbicara mengenai kapsul masa (time capsule), pernahkah sahabat² terfikir apakah fungsi ia di cipta. Ada yang menyatakan bahwa fungsinya adalah sebagai alat merentasi masa, yang mana apa sahaja isi yang berada didalam kapsul tersebut tidak mempunyai hubungan dengan dunia luar yang sering berubah, sedang dia pula pegun di dalam. (authentic)
                Kenapa soal kapsul masa yang saya bangkitkan atas warQah papYrus, bukan ke ada isu lain yang lebih mustahak seperti Revolusi Mesir, sekularisma, buang anak, gejala dadah dan lain². Jawapannya cukup mudah; sebabnya saya yang menulis, tinta hitam itu mengalir dari nadi seorang saya. Maka apa sahaja yang terlintas di dada penulis, itu lah yang bakal dicoretkan diatas warQah. Ingat! hasil penulisan saya senantiasa membawa maksud ‘untuk hikmah bersama’. Jadi untuk entry kali ini saya teringin sangat nak kongsikan kapsul masa milik saya. Apa dia!? Jom kita selongkar... ^_^ [chewahh ayat]

buku planner berwarna hitam cuma bertindak sbg pelakon tambahan (Sila abaikan!! ^_^)

                Hah~ kotak yang berbungkus biru dalam gambar kat atas tu merupakan kapsul masa bawah jagaan saya. oK sebenarnya; dalam kotak tu terdapatnya hadiah dari pihak asrama sekolah saya dulu. Yang mana ianya hanya diberikan kepada pelajar² tertentu sahaja pada tahun 2002.

“Orang lain dah bukak, tapi ko tak?”

                Kenapa tidak saya buka sahaja hadiah tersebut, Oh ye.. untuk pengetahuan sahabat², hadiah tu tidak pernah pun dibuka sejak ia sampai ke tangan saya. Ini bermaksud, umurnya telah pun mencecah 9 tahun. insyaALlah apa sahaja yang berada dalam kotak tu pada 9 tahun yang lepas. Adalah apa yang ada di dalamnya sekarang ni [termasuklah cap jari orang yang membalutnya!]. Sebenarnya kotak tersebut sengaja tidak dibuka kerana berpegangnya janji saya pada seorang teman. Dengan kata lain masanya masih belum tiba!! Juga berdirinya kotak tersebut adalah sebagai salah satu dari X-Factor untuk diri saya dimotivasikan.. automatically, mesti menarikkan bila sampai satu masa yang dijanjikan~ saya akan buka kotak tersebut dengan adrenalin dirembes secara menggila dalam badan [apakah ayat ini!?, hahaha]
                Agak²nya; sahabat ada tak sesuatu yang istimewa yang boleh dianggap sebagai time capsule. Yang mana barang tersebut tidak pernah berubah sejak ia sampai ke tangan sahabat². Sebab saya rasa sahabat² ada... err, ye ke!? Entahlah~

nak sambung ke x!?...

11 التعليقات:

Unknown says:
at: February 8, 2011 at 8:24 AM said...

ooo~ gila sabar ko ni~ haha.. kalu aku dah geram je nak bukak... abes tu bila ko nak bukak? hahah

aku ade satu kotak kat umah... dlm ada
hadiah bday dari senior time sekolah menengah~ lawa lagi kondisi dia sebab sayang~ hehe..

Norlyana Nasrin says:
at: February 8, 2011 at 10:10 AM said...

rubiah: haha btol 2 rubiah klu aku mst ari yg sme aku bukak hehehe..gatal je tgn do...

rizqan: hmm klu kte ade 1 kad yg dihadiahkn oleh sesorg yg kte smpn dgn baik wlupn condition pembalut die dh lunyai (yg ni pos m'sia pny keje) n kad b'day gmbr rabbit yg akak kte bg huhu comel...

ruriko shin says:
at: February 8, 2011 at 4:07 PM said...

dah 9 tahun dah abg rizqan..
still x bukak lagi..
bagus betul la...mmg berpegang pada janji..

perindu_خلافة says:
at: February 8, 2011 at 6:42 PM said...

RuBy (+) lyana ->
rizQan memang da taw je pun ape yg ade kat dalam tu, coz bdak² lain da bukak depan mata.. hahaha,
soalan bila nak bukak yg rizQan punya plak tu!? rasenya bila da betul² boleh clarified diri ni 'Berjaya' kot..

hurm, korang pun ade kn brg² istimewa yg masih dlm simpanan, so jagalah elok².. even skeping kertas buruk yg kawan korang pernah tulis pn korang boleh simpan,
percaye la satu hari nnt bila korang tunjuk blek benda tuh semua kat diorang[i mean lepas beberape tahun], mesti dorg rasa n appreciate gile sbb ada kwn mcm korang... ^_^

perindu_خلافة says:
at: February 8, 2011 at 6:44 PM said...

najlaa ->
janji tu amanah kan, abg sndri x pasti org yg penah cabar abg utk simpan benda alah ni stil ingat atau x.. huhuhu

Pengemudi Layang-Layang says:
at: February 8, 2011 at 11:04 PM said...

Wah...seronoknye ada benda macam tuh.. ada kat Franky sekarang x? nak g selongkar dan bukak...

hahahaha mesti Rizqan kejar dengan parang lepas tuh...

Shila says:
at: February 9, 2011 at 8:47 AM said...

wah2...
tapi mesti da tau kan ape barang dalam tu..ke xsame ngn org lain?

ke org yg balut tu ade sediakan nota ape2 dalam tu??

Norlyana Nasrin says:
at: February 9, 2011 at 2:58 PM said...

hmm ke rs klu kte tnjk blk kad 2 kt die mst die tnjk mke x de perasaan xpn just sktkn hatiku huhu..

baik smpn je smpi 15 keturunan hahaha pastu ltk kat muzium ngeeee..

perindu_خلافة says:
at: February 9, 2011 at 8:29 PM said...

pengemudi layang² ->
ade je kat franky la neyh.. agak² boleh curi ke dari rizQan cz bilik kami da ada pemerhati ^_^

miss ->
rasanya sama je dgn yg lain, pasal nota tu x pasti la pulak.. huhu

lyana ->
kalo tunjuk kat org hati kering pn boleh cair, cz rizQan penah buat dalu. hahaha
tp kalo hati org tu memg xde perasaan da, jgn kertas tu masuk muzium; rizQan rasa org tu yg patut masuk dalam muzium buat pameran ^__^

Norlyana Nasrin says:
at: February 11, 2011 at 3:42 AM said...

haahaa bgs idea rizqan (^-^)
nnt kte wat ye...hehehe

perindu_خلافة says:
at: February 12, 2011 at 12:42 AM said...

[lyana] Selamat mencuba ^_^ hehe