Copyright © wdp .. |
Design by Dzignine
Tuesday, February 22, 2011

hidup dan terus belajar...

asSaLaMu’alaykum wbt...

diharapkan sahabat² sedang berada dalam nikmat kesihatan ketika membaca artikel ini, tarikh hari ini 19 Rabi’ul awwal 1432 bersamaan 22 February 2011; adalah suatu tarikh besar buat sesetengah orang dan mungkin juga cuma hari² yang biasa buat sesetengah yang lain, bagi diri saya pula; saya akan berusaha sedaya upaya untuk menjadikan hari ini lebih besar dari tarikh semalam. Kerna saya percaya bahawa setiap hari yang dilalui oleh seseorang manusia adalah period masa untuk potensi kita di UJI oleh RABbul’alamin,


gelagat Fatimah, Azima dan Aiena

sedia maklum bagi sekalian pembaca warQah, dalam artikel bertajuk sesuatu yang sukar diungkap... T_T dan bermadah dari perspective yang lain ^_^, saya ada menceritakan sedikit mengenai travelog dan pengalaman saya bertindak sebagai fasilitator bagi adik² yang bakal menghadapi peperiksaan UPSR dalam tahun ini. Dan buat pengetahuan semua, artikel terpanjang yang pernah saya tulis diatas warQah itu telah pun berjaya mendapat tempat ke-2 paling popular dalam blog warQah daUn papYrus dalam masa kurang 2 hari, amat mengejutkan tetapi saya percaya tanpa kehadiran sahabat² semua ke sini, kejayaan itu tidak akan pernah berhasil ^_^ Terima Kasih,

 

gelagat Zaid dan Ikram

baiklah bercerita sedikit lagi mengenai pengalaman sebagai fasilitator, saya sebenarnya sudah acapkali menjalankan program motivasi dan kesedaran khususnya buat adik² di peringkat sekolah menengah.. namun untuk adik² di peringkat sekolah rendah; ini adalah merupakan pengalaman pertama saya. Ya Pengalaman Pertama di SK (2) Taman Keramat.


gelagat Suhailah, Zaidah dan Aisyah

Untung sekali apabila diri ini dipertemukan dengan 7 adik kecil yang saya percaya punya cita² yang besar, jauh lebih besar dari jangkaan seorang pelajar universiti seperti saya sendiri. Bertindak sebagai fasi mereka; sedikit sebanyak rasa terkesan dari madah² mereka yang lebih muda, malah sifat hijau mereka itu menghasilkan pertanyaan yang jujur mahukan ilmu~

hati saya rasa tertarik untuk mengetengahkan individu ini buat tatapan pembaca warQah, seseorang yang telah membuatkan diri saya terkesima dengan lagak katanya, gaya bahasa dan lenggok seni badannya ketika menyampaikan sesuatu. Malah senyuman manisnya sedikit tidak pernah hilang walau terdapat provokasi dari temannya sendiri. Secara peribadi saya merasakan diri ini amat kecil jika dibandingkan dengan khaleefah muda ini... SubhanALlah, saya tidak pernah berjumpa dengan individu seperti yang saya maksudkan diatas sehinggalah hari kejadian. T_T.

 

Suhailah Aiena Azima Aisyah Zaidah Ikram Zaid Rizqan Fatimah

Punya sebuah keluarga yang baik, sahabat yang baik, jiran² yang baik dan kini khaleefah² kecil ini pula di hantar oleh-Nya buat menjadi pendidik seorang manusia bernama rizQan.. insyaALlah, saya cuba untuk belajar sesuatu, o,;”)_



Psstt : Salah seorang dari khaleefah kecil ini; iaitu adik Zaid Najmuddin bin Zul Akmal adalah merupakan peserta Rancangan Adik-Adikku Musim ke-2 di RTM1. Untuk melihat Da'ie muda ini lebih dekat, sahabat² boleh berada di hadapan kaca TV pada jam 6.30 petang mulai dari tarikh hari ini [22 February 2011], hari isnin hingga jumaat.

Buat sahabat² UIAM yang sepatutnya keluar mengundi pada hari ini,
Sila Jalankan Tanggungjawab anda. "Don't Let Other Speak for You!"

10 التعليقات:

Nuryn Weida says:
at: February 22, 2011 at 7:32 AM said...

kadangkala mereka yang lebih muda sebenarnya banyak menyedarkan kita yang lebih dewasa ini. Cuma terkadang, yang dewasa ini amat payah untuk mengakui hakikat sebenar dek rgo yang tak bertepi.=)

perindu_خلافة says:
at: February 22, 2011 at 7:41 AM said...

setuju ain.. untuk jadi bersih, kita kena berdamping dgn org2 yg bersih.. little khaleefah ni antara mereka yg bersih dari kotoran dunia dan segala isinya,

rizQan : oK ready k semua, peace~
Z : abg rizQ, kita boleh ke buat peace?
rizQan : err, entah la abg x taw, buat thumbsup je la.. huhu >_<

Raihan Farhanah says:
at: February 22, 2011 at 11:35 AM said...

Comel.. Akak bersyukur sangat dapat jadik cikgu. Diorang banyak ajar akak untuk sabar. Tiap hari rasa macam nak nangis melihat keikhlasan mereka.

perindu_خلافة says:
at: February 22, 2011 at 11:46 AM said...

kak RaiHan =->
betul la kak, rasa lain sgt bila dikelilingi dgn adik2 ni.. mgkn sbb rizQan x biasa deal dgn khaleefah kecil macam diorang, since ada adik2 sndri pn da besar.. haha ^__^

yup diakui.. mereka memg ikhlas, w/pun agak nakal tp x penah rasa nak marah, boleh anggap mcm masuk parenting class la kiranya jd cikgu ni, >__<

Nuryn Weida says:
at: February 23, 2011 at 3:10 AM said...

diorang sangat polos,jujur. apa yang mereka kata adalah apa yang sebenarnya dari hati mereka.=)

btw,time ni lah rizqan praktikkan apa yang rizqan belajar time parenting tu ek?hehehe

perindu_خلافة says:
at: February 23, 2011 at 8:26 AM said...

^_^ ain =->
ada la practic sikit2, hahaha.. nywy diorang memg BeSt, n rizQan akan follow-up diorang dr semasa ke semasa, FB pn dah add~

Nuryn Weida says:
at: February 23, 2011 at 8:31 AM said...

hehehe. bagusnya mereka dapat abang macam rizqan ni.hehehe,
so, rizqan kena la tunjuk contoh yang baik dengan mereka. =)

perindu_خلافة says:
at: February 23, 2011 at 9:31 AM said...

insyaALlah.. memg tengah berusaha untuk jadi lebih baik, n diorang boleh jadi salah satu platform utk rizQan ke arah tu ^_^

Nuryn Weida says:
at: February 23, 2011 at 11:25 AM said...

all the best rizqan=)

perindu_خلافة says:
at: February 23, 2011 at 4:03 PM said...

ok thanx yarkh ^_^