Copyright © wdp .. |
Design by Dzignine
Monday, February 7, 2011

Biasa dia ni !?



                asSaLaMu’alaykum sahabat².. untuk entry kali ni saya nak cerita sikit mengenai isu ‘kebiasaan’!! apa yang sahabat tahu mengenai kebiasaan, “Biasa Bro..!” apa dia? “Biasa Bro..!” Oh no no no, bukan yang itu. Kebiasaan adalah tindakan lumrah atau fitrah manusia yang mana, apabila mereka biasa melakukan sesuatu maka apabila ditinggalkan akan terasa kelainan atau kejanggalan.
                Sebagai contoh sahabat baik saya; [maaf sebab saya terlalu suka memuatnaik cerita mengenai sahabat² saya kat atas warQah daUn papYrus, mungkin sebab mereka BeSt kot..^_^]. Ceritanya begini;

rizQ        : saiF da pukol berape ea skarang?
saiF        : Jam aku x gerak la rizQan..!
rizQ        : aik! Abes bateri ke?
saiF        : Jam aku x pakai bateri, ni jam auto tapi xtaw apsal xleh gerak,
rizQ        : oH ko x putar die punye spring kot~
saiF        : dah putar banyak kali dah, sbenarnye aku x suke pun pakai jam auto ni.. leceh,
rizQ        : auto la best, xyah pikir pasal bateri..
saiF        : aku suke lagi jam G-Shock aku, hurm =_=
rizQ        : oH ok.. da lame ke x gerak jam tu,
saiF        : kadang² je gerak..
rizQ        : HUH~ [dah buat muka pelik dah], abes apsal ko pakai!?
saiF        : sementare nak tunggu jam aku baiki kat kedai, aku pakai je jam x gerak ni.. sebab da terbiase pakai jam kan, jadi aku rase lain[janggal] kalo xde benda yang tergantung kat tangan aku... ^_^
rizQ        : sanggup pakai jam x gerak se(mate)² sebab ko rase laen je,

lepas tu kami sama² gelak, saya gelakkan perangai si saiF ni..
tapi yang buat saya pelik, saiF gelak pasal apa pulak~ hahaha..^__^

                Kembali pada penceritaan mengenai ‘kebiasaan’. Disebabkan fitrah manusia sebegitu rupa, maka amatlah senang jika kita selalu mengamalkan perbuatan yang baik²; macam hulur derma, baca Quran, solat awal waktu, cakap benda² baik, dan lain-lain lagi. Sebab secara tidak langsung sebenarnya kebiasaan ini akan bertindak bagai sistem autopilot dalam sistem pemanduan kapal terbang. Tanpa diminta, tanpa disuruh.. sesampai je tabung derma depan mata, tangan menghulur tidak minta dianduh. Bukankah ini baik,
TAPI andai kata yang dijadikan kebiasaan adalah perkara² mazmumah; macam mengumpat keji, tidak menutup aurat, memfitnah, mencuri, membuang waktu, tidak solat. Maka amatlah senang juga perkara² tersebut, diulang dan diulang dan diulang lagi.. kerna sifat keterbiasaan atau sistem autopilot tubuh telah mengenal pasti bahawa ia adalah perbuatan habit milik si batang tubuh. Tanpa sedar keburukan ini bukan sahaja merosakkan diri sendiri malah merosakkan masyarakat sekeliling, sedang raqib dan ‘atid tidak pernah lalai menjalankan tugas.. Na’uzubiLlahu min zalik,
Elakkan perkara² buruk dan terus pula menambah amal perbuatan yang baik, semoga usaha kita sedikit sebanyak membuahkan benih taqwa yang seterusnya membuka hati dan minda lebih dekat dengan ALlah dan jauh dari Kemurkaan-Nya. asSaLaMu’alaykum ^_^

Psstt      : Biasa dia ni!? haha  (“,)

9 التعليقات:

Unknown says:
at: February 7, 2011 at 10:07 AM said...

tajuk entry ko ni digunakan oleh mak ak ketika aku masih kecik2 time aku selalu buat jahat...biasa dia ni! hahaha

yup...kalu dah jadi kebiasaan tak rasa pun kalu buat menda tu~ habit~

satu persoalan,
adekah saif itu ex-batch leader kita?
hahhaha...tettt~

perindu_خلافة says:
at: February 7, 2011 at 10:17 AM said...

ha'ah ye la tuh.. ayat mak aku jugak,
tp aku x jahat la macam ko waktu kecik RuBy coz aku budak baik ^__^ hahaha,

autopilot..autopilot, hehe

ye wahai cik RuBy; saiF adalah ex-batch leader kite, org yg kalo janji pukul 9.. sblum pukul 9 dia da smpai,

Nuryn Weida says:
at: February 7, 2011 at 10:39 AM said...

kebiasaan buat sifat mahmudah tu alhamdulillah.hanya perlu istiqamah je nak teruskan kebaikan tu.
Tapi kebiasaan melakukan sifat mazmumah tu, perlu kan semangat juang yang tinggi untuk melawannya. dan itulah masalah yang selalu di hadapi untuk berubah ke arah kebaikan. apabila kebiasaan menjadi punca.

perindu_خلافة says:
at: February 7, 2011 at 12:20 PM said...

yup betul tu ain..
sbb tu bila samapai satu masa kita kena dapatkn turning point, buatkan anjakan paradigma

dptkn satu subject khusus yg boleh encourage kite utk buat perubahan dr dalam :)

status : rizQan dalam mode anjakan paradigma jugak >_<

Nuryn Weida says:
at: February 7, 2011 at 12:24 PM said...

semoga rizqan istiqamah dalam membuat anjakan paradigma tu.=)

Eh kejap, tak faham dengan ayat ni. "dptkn satu subject khusus yg boleh encourage kite utk buat perubahan dr dalam :)". Explain please. Ain lambat pulak nak faham. Sorry. Hee

perindu_خلافة says:
at: February 7, 2011 at 12:42 PM said...

amin.. insyaALlah, thanx ain~

simple words yg rizQan rasa boleh describe : Get ur X-Factor!! ^__^

Nuryn Weida says:
at: February 7, 2011 at 12:44 PM said...

Owh ok.. Thanks by the way. Hee

p/s: Doakan ain jugak dapat change to a better one. =)

Unknown says:
at: February 7, 2011 at 1:09 PM said...

ceih~
angkat bakul diri sendiri~ ko baek ke dulu2? mana ko tau? haha

woo~ saif yg menepati masa! bagus! LIKE!
adakah sebab jam dia menyebabkan dia menepati masa? haha, pesan kat saif suh beli jam baru la..takpun ko sbagai sahabat yg baek bg la adiah jam kat dia..
hahah..=p

perindu_خلافة says:
at: February 7, 2011 at 2:40 PM said...

ain --> insyaALlah; same² doa =)

RuBy -->
kalo ko x pecaye cube tanye mak aku xpun tanye faisal coz die penah tanye mak aku dlu.. hahaha ^__^
sbb tu aku setkn waktu titusku same dgn jam pudin, coz die set 5 minit awal dr standard waktu Msia, huhu

psst: pasal jam baru tu, dia xkn nak kot cz dia syg gile dgn G-Shock die, skrg ni pn da sarung balik jam asal die :)