Copyright © wdp .. |
Design by Dzignine
Thursday, September 9, 2010

malam 7 likur? rasional


                Ok neyh post terakhir untuk siri Malam 7 likur yuk~ selepas bersoal jawab dengan ramai orang akhirnya... yang neyh jawapan paling rasional yang aku terima dari orang tua kat kampung aku...

...orang dulu² pasang pelita malam 7 likur sebab nak terangkan rumah dengan jalan, lagi terang kawasan rumah dan jalan, lagi mudahlah orang² nak ke masjid, sebab malam² terakhir ramadhan ni ada fadhilat lailatul QaDar... dulu lain bukan macam sekarang ni, dah ada lampu jalan bagai... sebenarnya sebelum malam 7 likur lagi orang dah pasang pelita banyak², tujuan sama jugak nak terangkan jalan dengan rumah. Ye lah, hari² biasa cuma pasang satu pelita je satu rumah, apa salahnya bulan berkat ni pasang banyak pelita. Sebab orang dulu² percaya, mudahkan orang beribadat... secara tak langsung akan dapat pahala jugak...

                Wahh~ terkesima aku dengar jawapan atok tuh... aku setuju!! Maksudnya zaman dulu² pasang pelita neyh satu keperluan. Pastu aku tanye plak, saya pun biase pasang pelita tok.. tapi ada orang cakap membazir duit kat minyak gas je, same je macam main mercun.. membakar duit, camne plak tuh

...zaman sekarang tak payah pasang pelita pun takpe, sebab dah terang dengan lampu letrik. Tapi kalau nak pasang jugak (pelita tu) tutup lah lampu² letrik yang ada kat luar rumah. Jadi bil letrik yang kurang tu bolehlah digunakan dekat minyak gas, lagi murah atok rasa... (gelak)... Cuba gunakan sejimat mungkin, pasang pelita dari maghrib sampai habis tarawikh lepas tu padamlah. Macam letrik jugak, kalau asyik pakai (membazir) pun kira membakar duit jugak. Lagi satu atok nak pesan kat kamu, JaNGaN MeRoKoK sebab tu bukan hanya bakar duit, tapi badan² kamu sekali habis  terbakar...

                “BaiK ToK..” nama saya RizQaN, umo 25 tahun [hijra], saya TiDaK MeRoKoK!

p/s: alhamduliLlah kefahaman adalah kunci kejahilan/kekufuran

Malam 7 Likur TaMaT.

0 التعليقات: