Copyright © wdp .. |
Design by Dzignine
Thursday, September 9, 2010

malam 7 likur? pelita


                Dalam n3 sbelum neyh kita da pun taw maksud MaLaM TuJuH LiKuR yang sebenarnya... jadi untuk post kali neyh, aku mempersoalkan plak apa kaitannya dengan pasang pelita malam tuh!?

Berbalik kepada soalan anda, menyalakan pelita pada malam likur ini tiada asasnya dalam sunah Nabi apatah lagi ayat al-Quran. Umat Islam dinasihat meninggalkan amalan sia-sia ini kerana bukan saja membazir, malah membuang masa sehingga menjejaskan penumpuan kepada amal salih yang perlu diutamakan.
[http://al-fikrah.net/index.php?name=News&file=article&sid=781]

                Dan jawapan paling teruk penah aku dapat mengenai pemasangan pelita malam 7-likur neyh adalah untuk ‘Menerangkan jalan² bagi laluan para Malaikat’... AstaghfiruLlahal’azim, rupanya inilah pemikiran Melayu yang lemah didikan agama. Sehinggakan masih meletakkan asas² syirik dalam kehidupan. Sedang Syirik itu merupakan DOSA TERBESAR diantara segala dosa wahai sekalian saudara-ku. [QS 5:72], [QS 4:116]... weyH korang, adakah logik untuk malaikat² berkehendak kepada cahaya dari pelita² yang dipasang. Kalau macam tulah lemahnya malaikat, maka korang tak perlu arr takut untuk mati. Sebab dengan alasan (dangkal) korang tuh da cukup menyatakan bahawa korang mampu terlepas dari Izrail bila dia datang untuk jemput korang nanTi, sedang korang boleh menyorok dalam gelap. Point aku kat sini, nak bagitaw korang... Malaikat tuh ciptaan Allah yang x memerlukan sedikit pun pertolongan cahaya ke, ape ke dari kita semua untuk dia datang dan pergi~ SIKIT PUN TAK PERLU k, (hah neyh yg nak emo da neyh)... so ape yg perlu korang buat kalo korang tanye orang laen dan dapat jawapan camni??, senang je!! Capai je apa yang tercapai; selipar ke, botol ke, rehal ke, mangkok ke korang baling kat kepala orang yang guna jawapan malaikat nak turun tuh. Kalo dia marah², korang cakap arr HaDiaH DaRi MaLaiKaT... huhuhu,
               
Bersambung...

0 التعليقات: