Copyright © wdp .. |
Design by Dzignine
Tuesday, June 29, 2010

29 June...


                Seawal jam 4 pagi lg mak aku da kejutkan sumer orang. Hahaha.. memang da taw da, dialah orang yang paling eX-cited nak antar aku ke kuantan ari tuh. Katenya takot terlambat~ huhuhu. Waktu pendaftaran aku kat campus tuh sebenarnye jam 11 pagi. Tak mungkin terlambat kan.. kami merancang perjalanan ambil masa lebih kurg 5 jam coz speed limit abah aku bawak kete 110 km/jam je [pemanduan selamat]. Itu tak termasuk traffic jam Kajang-KL, berhenti kat toilet n minum pagi kat RnR Gambang. Jadi kami bertolak sesudah je Solat Subuh iaitu lebih kurang jam 6.00 pagi. Seperti yang dirancang…
                Jam 8 pagi; tepat berada kat atas Jambatan yang merentasi Sg Pahang berhampiran RnR Temerloh. “Ko katne skang?” aku type msg ringkas pastu sent kat sumer eX-classmates aku kat Foundation dlu. Tak smpai 3 minit ber(lumbe)² msg masok phne aku. N ni antare sebahagian msg yg aku masih ingat smpai skrg. “Ak bru je lpas tol karak” dari Nasr, “Aku baru nak kuar rumah” dari Faisal, “aku dah sampai uia dah, kat gombak. hahaha” dari Fahmi. Hurm.. aku ingat betol la da smpai kat uia (ktn) pkul 8 pagi, gilew semangat budak neyh. Rupenya baru lpas tol gombak… huhuhu yg plg x tahan pesa arr baru nak kuar rumah. Neyh case malas sesak² dtg awal la neyh~
                Mase minum pagi kat RnR Gambang; jumpe sorang eX-classmate aku kat Foundation dlu, tapi die neyh sister lor~ Jadi aku x knal sgt, cuma yg aku pasti die budak SMAKL.. mksdnye kawan baek Fahmi arr tuh. Pas minum pagi kami terus sambung perjalanan ke UIA (kuantan), berdasarkan map yang dibekalkan dalam booklet tuh macam Tol Gambang lagi dekat, jadi kami kuar ikot susur tuh. Tapi kete sister tadi terus ikot highway, so taw lah yg dia akan kuar ikut Tol Kuantan. Takdelah banyak beza pun coz dua² memg akn smpai jgak ke destinasi sma kn. Rupenya perkiraan aku silap, peta tuh x ikot skala sebenar, jadi dari Tol Gambang kami kena ikot jalan bese yang lebih kurang setengah jam jarak perjalanan die. Smpai je kat Gate aku nmpak kete sister tadi kat belakang kete aku. Huh~ aku smpai dlu jgak. Pak Guard kate “Masuk” bersama senyuman selamat datang. Kami masuk cari parking, pastu abah pegi jumpe ayah sister tuh. Menurut ayah sister tuh, “Jarak keluar dari highway ke UIA memg berbeza tapi jarak tempuh perjalanan dari susur keluar Gambang tuh same je!”. Jadi pilihan aku tepat lah, kurang bayar tol cume melilau sket arr nak cari jalan. Ngee >_<
                Ini arr kali pertame aku jejakkan kaki ke Kuantan, kali pertama sampai kat UIA Kuantan, dan kali pertama aku tengok campus yang emmm… HIJAU. Heheh, memg terkilan sket bile taw bebudak kat Gombak punye condition jaoh berbeza. Bagai Langit dengan Bumi jaohnye, tapi semangat untuk stuDy n timba pengalaman baru kat sini tak luntur sket pun.
Selang 2 minggu lpas tuh, aku masuk kat WacKOS, tmpat lepak budak² Kulliyyah of Science, IIUM Kuantan neyh. Terpampang satu lukisan budak² tgh tanam pokok kat tepi sebuah kolam, dan bayang dekat air kolam tu plak tunjukkan sebuah pokok yang besar merimbun berdiri pada dasar akar yang sama; menjadi tempat permainan sebuah keluarga. Pada gambar tu ditulis sesuatu yang benar² bagi aku inspirasi bahwa pengalihan Mahasiswa/i Kulliyyah of Science dari UIA Gombak ke campus baru UIA Kuantan adalah satu rahmat besar yang tidak ternilai. [aku merupakan generasi ke-2 student KOS yg masuk ke UIA Kuantan.]
“What we stand for today is THE GRASS OTHERS WILL THREAD ON TOMORROW. As PIONEERS TO our YOUNG CAMPUS, we are SECURING THE ROOTS OF FLOURISHING STUDENT community with passion for knowledgs, creativity and life…”
Since dari situlah aku da tak fikirkan lagi pasal Gombak Campus. Ape yang penting sekarang aku adalah salah sorang dari Mahasiswa Universiti Islam Antarabangsa Malaysia. Hari neyh 29 June 2010, menggenapkan 2 tahun aku bergelar Pelajar di tempat tuh dan masih berbaki 2 tahun lagi untuk aku mendapatkan segulung Ijazah.
Manakala cerita yang aku tulis kat atas tuh berlaku pada 29 June 2008; Hari Pendaftaran Masuk Pelajar baru ke UIAM 2008. [berbanding ke‘HIJAU’an 2 tahun lepas, aku percaya admin UIA berusaha sebaek mungkin untuk me‘nyelesa’kan pelajar²nya. Berita gembira terbaru yang diterima, Mahallah baru da siap dan boleh diduduki semasa pendaftaran masuk awal sem neyh.] aku jugak berharap dapat bertarawikh Ramadhan tahun neyh kat masjid baru. ^_^

P/s: Bagi sesape yg x tahu, UIAM neyh terkenal kat luar negara sebagai International Islamic University Malaysia (IIUM),  jadi jgn keliru kalau abb words utk UIA ber(ubah)². Dan sebagai pengetahuan bersama, post kali ini merupekn n3 terpanjang dalam sejarah warQah daUn papYrus [sbb tarikh neyh begitu bermakne buat-ku], thanx ea sumer coz sudi bace. hehehe

0 التعليقات: