Copyright © wdp .. |
Design by Dzignine
Wednesday, June 23, 2010

dari keping² hati


                Pagi tuh aku lihat mereka kecil, se(olah)² mereka tak mampu mengharung dunia. Bagiku mereka terlalu kecil hingga dunia akan menghimpitnya. Kadang² mereka berdiri dihadapanku dengan gelak ketawa, tak kurang jugak yang berdiri dalam duka. Bagiku, mereka hanye hiasan tanpe makna. Tanpa sedar  fikiranku jaoh meninggalkan mereka. Sejauh realiti dalam maya; sebuah fatamorgana.
                Dalam kesesatan mencari diri, selepas PeNCiPTa dijauhi. Baru tersadar dari lamunan mimpi ngeri. Bukan hujung tepian perigi aku berdiri, tapi di GiGi²… sebuah api, neraka; Bahan Bakar tanpa umbi, sejak azali selamenya membakar tanpe henti.
                Dengan usaha mencabar diri, kembali meniti titian ukhrawi. Demi sebuah harge diri yang pernah hilang, luput di mamah kebuasan manusia golongan ‘asi. Aku bangun dan jatuh, demi kembali ke pangkal jalan. Bukan semudah melebar kain dari benang, bukan semudah mengumpul air seluruh lautan… sesat dalam nikmat, hanya tersentak bila di rembat.
                Tengah hari tadi aku tinjau lagi, mereka yang dulu bukan lagi mereka yang kini. Bagai sebuah organisasi raksasa, mereka membina rangkaian gergasi pautan alam. Tersentak dadaku, mereka berdiri megah di pusat² ibadat. Berulang-alik dari sebuah khayalan ke ‘alam kekal tanpa sempadan. Mereka berdiri jauh lebih tinggi. Lebih tinggi dari ketinggian mereka sendiri. Malah sehingga kadang² gagal dikecapi ketinggian derajat manusia.
                Dari sebuah kesederhanaan, dari puncak pertengahan, dari lembah kemakmuran, dari langit kebiruan, dari kehijauan sebuah hutan, dari kesesakan dunia iman, dari diri seorang teman, dari sebuah kehidupan. Tiada himpunan guru tanpa makna, mereka hadhir dengan satu tujuan; SEBUAH PEMBERITAHUAN~ yang ...
p/s: ... Kita Punya Tuhan, o,;”)_

0 التعليقات: