Copyright © wdp .. |
Design by Dzignine
Tuesday, September 4, 2012

Hadiah² dari sebuah rehlah~


بسم الله الرحمن الرحيم
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

...(1)SUNBURN ITU PASTI, mengenangkan diri yang tidak memakai sarung tangan pelindung. Maka kulit yang terdedah dengan pancaran terus dari matahari dipanggang segar dengan cahaya UV. Keadaan ini hanya disedari apabila diri memandang diri melalui cermin tandas di bangunan OSC. Woah.. baru terasa pedih, sedangkan perjalanan masih ada 4-5 jam lagi untuk ditempuh, =_=

gambar yang dirakamkan oleh adik ketika diri ini menjejakkan kaki ke teratak sendiri
 
...(2)menikmati keindahan alam ketika mengembara seorang diri, baru tersedar banyak sungai yang dilintasi. Ya sepanjang perjalanan menempuh LPT ini, Sungai Bakapor paling menarik hati. Namanya mencuit rasa lucu.. entah kenapa setelah ratusan kali menggunakan LPT ini, rehlah kali ini baru mendapat tahu. AlhamduliLlah, menyedari bahawa ilmu Allah itu tersangatlah luas; “mengembaralah dan terus mengembara mungkin tanpa sedar banyak lagi ilmu yang baru, walaupun menempuh laluan sama berkali-kali ratusan ribu!” pujuk sang hati ~

...(3)bertemu sahabat dan ikhwah, setelah berbulan lamanya terpisah jarak dan masa. Rehlah semalam menemukan diri ini dengan kenangan rindu semalam. Saat bertemu 2 sahabat di Finance Office, dan seorang ikhwah di petrol pump mencipta perasaan rindu untuk terus hidup berukhuwah dan berusrah. Kangen bangat ^_^,

siapa sangka motor ini pernah berkhidmat untuk tuannya dalam perjalanan merentasi lebih 500KM dalam masa kurang-lebih 9 hingga 10 jam
...(4)dalam ketenangan bercampur kebosanan melalui Lebuhraya Tun Razak, diri ini dipersembahkan oleh-Nya dengan kehadiran pakcik kura² yang sedang melintas jalan, pakcik ke!? Dengan anggaran saiz cangkerang umpama kuali dara nenek saya di kampung mungkin kura² berwajah slumber dog ini berumur lebih dari puluhan tahun, subhanALlah~. Terdapat 2 buah kenderaan yang berhenti di tepi, mungkin dengan tujuan mengalihkan kura² berkenaan dari lintasan laju binatang besi yang mungkin tidak perasan akan kehadiran makhluk Allah ini. Saya memilih untuk tidak berhenti langsung memandangkan perjalanan dengan motorsikal ini memerlukan anggaran masa tepat untuk keluar dari laluan gelap lebuhraya kecil ini~
  
...(5)sebaik berada di Persimpangan Segamat, sekali lagi diri ini dihiburkan dengan kecantikan matahari petang di Segamat. Ya saya tahu matahari petang di Segamat adalah matahari pagi di New York, tetapi itu tidak penting. Pada saya melihat saat² matahari terbenam itu antara nikmat terindah yang diberikan Allah, alhamduliLlah ^_^

...(6)banyak lagi sebenarnya hadiah yang saya dapat dari rehlah kali ini, namun yang pastinya hadiah terbesar adalah nikmat pengalaman merentas jauh tanah daratan, yang sebenarnya sangat kecil di sisi Tuhan. Membuatkan diri ini lebih sedar bahawa,
 الله اكبر 

hasil perjalanan panjang untuk urusan sekadar 30 minit di UIAMK
 
# atas dasar keselamatan di jalan raya, maka saya tidak mengambil sebarang gambar yang melibatkan kenangan semasa dalam perjalanan. Jadi tidaklah dapat saya kongsikan buat teman-teman di sini..

7 التعليقات:

Norlyana Nasrin says:
at: September 4, 2012 at 10:26 PM said...

klu sempat ambil gambar bagai ntah pukul brape sampai kat rumah ye tak?

perindu_خلافة says:
at: September 4, 2012 at 11:20 PM said...

boleh je berhenti kejap2 tepi jalan.. tapi macam x berminat utk snap gambar, takut nanti orang sekeliling kata~

"jakun ke apa budak ni!!" haha ^_^

RuBy Razali says:
at: September 5, 2012 at 9:10 PM said...

ko pi jomkerjaya tu eh~
hahha
nampak gambar kat dalam fesbuk...
huahuahuahua~

perindu_خلافة says:
at: September 6, 2012 at 5:17 PM said...

jomkerjaya ???
jomkerjaselangor la.. hahaha,
ha'ah aku ni kira 1st batch utk akademi tu la, rasanya ramai je yg lain menyusul lepas ni ^_^

RuBy Razali says:
at: September 7, 2012 at 3:54 PM said...

hauhauhuahau~ salah eh... hahahha
oooooo~ best ke?? dia ajar ape?? buat ape sebenarnya kat situ??

Norlyana Nasrin says:
at: September 8, 2012 at 12:36 AM said...

haha takpe pedulikan apa orang kata..janji happy~hehe

Rubiah : hehehehehheh

perindu_خلافة says:
at: September 9, 2012 at 12:50 PM said...

RuBy..
atas dasar k'jaan ngr selangor dalam membangunkan modal insan, program ni lebih kepada cara mengenal diri dan kepentingan bertuhan dulu, dalam masa sama dia akan berusaha melibatkan participating company yg memerlukan tenaga kerja dengan memperkenalkan ahli akademi yang telah menjalani kursus 2 hari tersebut, nak tahu lebih kena join dulu la ye.. hehe ^_^