Copyright © wdp .. |
Design by Dzignine
Friday, June 10, 2011

ulasan berita dari kotak gambar bergerak =_=

asSaLaMu’alaykum sahabat²,
                semalam Qalbu penconteng warQah bagai rasa disimbah dengan 7 liter minyak panas tatkala menonton berita utama dari kotak gambar bergerak. Berita yang disiarkan secara langsung ke setiap ceruk rumah dalam Bumi Malaysia ini ternyata telah membuatkan lebih ramai merasakan bahwa stesen tv berkenaan amat dangkal dalam pembawaan dan pengolahan imej bernegara sebuah kerajaan yang dibentuk dengan alunan irama demokrasi. (akan dihuraikan dalam analogi pelangi)
                Mungkin sebahagian besar manusia korup ini berprasangka, dengan menyebarkan keburukan dan mengaibkan lawan dengan apa sahaja yang dapat dihalalkan adalah jalan terbaik menjatuhkan musuh. Sedangkan mereka terlupa, dalam setiap perbuatan manusia itu ada kalanya wujud persimpangan jalan yang akan membawa perubahan besar pada akhirnya.
                Tindakan jelas kotor media arus perdana yang semakin menjadi-jadi saat revolusi itu semakin hampir hanya retorik nyata bagi menjalankan perang saraf sesuai bagi mereka yang masih tidak diberikan ilmu. Ini kerana tindakan terdesak dengan  menipu dan berbohong kepada seseorang yang tiada ilmu adalah lebih mudah; kerana itulah fitrah. Oleh sebab itu jugalah, Islam menyarankan penganutnya terus-terusan mencari ilmu. Kata pujangga besar ada juga berbunyi,

“..seseorang yang memahami bahasa sesuatu kaum itu,
maka ia terlepas dari tipu daya kaum tersebut..”

Lihat betapa pentingnya mendalami setiap cabang ilmu yang wujud di muka bumi ini, agar diri tidak di tipu golongan manusia tanpa madani. Tetapi hari ini bila soal agama yang ingin dibicarakan; berdirilah seorang lelaki berkemasan baju pemimpin kebangsaan, bercorakkan isteri yang melanggar syariat Tuhan bicara mengenai agama dan perpaduan. LAYAKkah? Hari ini tatkala soal undang² yang ingin di maklumkan, berdiri lagi seorang pemimpin; berluluskan ijazah perakaunan membicarakan dengan tanpa rasa malu di khalayak dewan. VALIDkah?
                Tindakan itu bolehlah diumpamakan, mahu belajar membuat kek tetapi pergi ke laut mencari nelayan. Atau ingin mencanting batik, tapi berguru pula dengan hakim mahkamah persekutuan. =_= parok²,

2 التعليقات:

missSenget says:
at: June 10, 2011 at 7:49 AM said...

tuh laa..


orang-orang ni macam membuka aib diri sendiri..

tapi kuasa pada mereka..andai mereka bukan pilihan kita, mereka mampu manipulasi seperti hnya mereka yg kita mahu..

perindu_خلافة says:
at: June 10, 2011 at 5:40 PM said...

semoga hari depan kan lebih cerah~