Copyright © wdp .. |
Design by Dzignine
Friday, June 10, 2011

analogi pelangi

                Penconteng warQah nak kongsi kan dengan anda semua mengenai kehebatan pelangi!! Pertama-tama sekali, hebatnya pelangi adalah kerana ia cantik pada mata orang yang memandangnya. Manakan tidak, pelangi terhasil daripada kewujudan 7* jenis warna. **(sebenarnya bermula dari satu jenis warna yang dibiaskan kepada 7). Kedua, hebatnya pelangi kerana bentuknya tidak pernah sekali berubah; sama ada semi lilitan bulatan ataupun kurang dari itu. Ketiga; hebatnya sang pelangi kerana tiada sesiapa pernah memegang atau menyentuh hujung pelangi tersebut. Keempat, hebatnya kejadian pelangi kerana kehadiran pelangi hanya dapat dilihat pada lokasi (sudut) tertentu sahaja. Boleh jadi dalam ribuan manusia yang mengunjungi suatu tempat gagal melihat pelangi, yang dalam masa sama dapat dilihat oleh sesetengah yang lain. ^_^
                Baiklah, sekarang mari kita bandingkan pelangi itu dengan sesuatu yang kita gelar sebagai ilmu, (a.k.a knowledge).
Pertama sekali, mengenai bentuk dan kandungan warna pelangi tersebut sebagai isinya. Hadirnya seorang lelaki dari wilayah tidak diketahui; menyatakan bahwa beliau tidak pernah sekali melihat pelangi! Andai kata saya seorang penipu, sudah pasti dengan hati yang busuk saya mengatakan warna pelangi cuma ada 3 warna iaitu; kuning (+) biru air laut (+) kelabu taik itik dan bentuknya pula adalah segi empat sama. Dengan itu tujuan saya tercapai; iaitu menyampaikan sebuah maklumat palsu, sama ada ianya dilakukan untuk kepentingan peribadi atau usaha saya sekadar mahu meludahi manusia tanpa ilmu. Dan oleh disebabkan lelaki dari wilayah tidak diketahui tidak pernah melihat pelangi itu sendiri, maka dengan mudah dia mempercayai diri saya. Lalu menyebarkan ‘ilmu baru’nya itu pada penduduk wilayah tidak diketahui, bahwa wujudnya satu fenomena unik yang disebut pelangi, punya tiga warna iaitu bla.. bla.. bla..
Kedua, adalah mengenai sudut pandang kepada pelangi itu sendiri. Hanya dari sudut tertentu sahaja pelangi dapat dilihat. Bila seseorang telah melihat pelangi dengan mata kepalanya sendiri, biarlah bagaimana hebatnya si penglipur lara menokok tambah dalam ceritanya mengenai fenomena pelangi yang berlaku. Walhal sedikit pun, pegangannya takkan pernah goyah. Kerana dia lebih yaqin dengan pandangannya @ pendengarannya @ kefahamannya sendiri. Marilah sahabat²~ kita cari PELANGI itu... sesetengah dari kita telah pun menjumpainya, oleh sebab itulah mereka lebih yaqin dari apa yang didengari telinganya dari lohong mulut pihak ke-3. Kebenaran kan menerobos lubang² pembohongan. Seperti berkecai-nya sebuah empangan dari lubang air sebesar tangan.

*[dalam sesetengah pendapat yang lain; 6 dan 5]

oH ye sebelum terlupa, misal kata ada kawan²/sedara-mara dari kalangan sahabat yang kata Pelangi tu Hebat.. jangan lupa sampaikan salam penconteng warQah kat dorang yuk~ n satu lagi bagitahu kat dorang...

PENCIPTA PELANGI ITU JAUH LEBIH HEBAT !! ^_^

6 التعليقات:

Norlyana Nasrin says:
at: June 10, 2011 at 7:54 PM said...

teringat time nak g "kerja" beberapa hari yang lalu..ku lihat pelangi indah di pagi nan indah~~~~

perindu_خلافة says:
at: June 10, 2011 at 8:27 PM said...

^_^ lebih bagus kalau masa lyana nampak pelangi tu sebut SubhanALlah,
hahah sebut x?

Atiqah Ali says:
at: June 10, 2011 at 8:29 PM said...

subhanallah~ indahnya ciptaan Allah...
nak kongsi boleh..?? =)

perindu_خلافة says:
at: June 10, 2011 at 8:37 PM said...

@Atiqah Ali.. boleh je~ insyaALlah untuk kebaikan bersama :D

Norlyana Nasrin says:
at: June 10, 2011 at 10:45 PM said...

sebut2 (^-^) hehe it made my day~

perindu_خلافة says:
at: June 11, 2011 at 9:26 AM said...

alhamduliLlah.. ^_^
bagus la kalo camtu~