Copyright © wdp .. |
Design by Dzignine
Tuesday, August 23, 2011

satu pertemuan dengan si kembar...


                Kehadiran mereka berdua malam tadi adalah satu lagi anugerah terindah buat diri saya. Bersyukur pada Dia, biarpun sekadar ‘pertemuan’ dalam lena namun dakapan kemesraan itu jelas membahang rasa. Masih tidak dapat saya lupakan, saat terakhir perpisahan di antara 3 orang sahabat itu berlaku pada 1 April 2005. Ya.. sekalipun pertemuan itu berlaku sesingkat satu bulan setengah, namun ukhuwah yang terbina melampaui jarak tempat dan juga masa. Beberapa minggu sebelum berhadapan dengan Peperiksaan SPM, satu panggilan telefon menyapa rumah saya.

Hello.. assalamualaikum, boleh saya cakap dengan abang Rizqan?”
kedengaran suara di hujung talian.

                Suara yang tidak pernah saya dengar melalui corong telefon, suara asing yang meminta untuk bercakap dengan saya, lalu saya bertanya...

Waalaikumsalam boleh.. tapi ni siapa ye?”

Saya Ismael.. adik abang Rizqan kat asrama dulu!”
balas suara tersebut lancar.

                MasyaALlah.. ^_^, bila ditanya macam mana dia dapat no telefon rumah saya. Jawapannya bersahaja; “..abang Fitri :)”. Perbualan yang tidak terlalu panjang dan tidak terlalu pendek itu nyata menaut kembali ukhuwah yang dirasakan telah terputus satu masa lalu. Dan untuk bercakap dengan 2 jiwa muda serentak bukanlah satu perkara mudah, lebih-lebih lagi melalui satu corong telefon. Kembar-kembar..~
                18 September 2006; ulang tahun ke-5 Asrama SMK Engku Husain. Masih berbekas dalam ingatan, tarikh dan tempat kejadian ini berlaku. Jam 9.47 malam, perpustakaan pusat matrikulasi UIA PJ. Ketika sedang sibuk menelaah pelajaran untuk peperiksaan pertengahan semester, telefon bimbit berbunyi dengan galaknya. Tertancap segala mata dan telinga ke arah diri saya, alangkah malu benar rasanya. >_<, senyum buat semua sebagai tanda minta maaf..

Assalamualaikum abang Rizqan.. :)”
Waalaikumsalam, ye saya.. siapa ni!?” balas ku sedikit berbisik.
Sayalah, Ismael kembar Shameer!!” balasnya.

                Sekali lagi kejutan dari si kembar ni, masakan tidak; hampir setahun tidak menyapa hari ini suara yang sama kembali menerjah ke gegendang telinga. Belum pun sempat untuk bertanya soalan yang pernah ditanya sebelum ni,

Saya telefon rumah abang,
mak abang cakap abang sambung belajar kat UIA..
lepas tu dia terus bagi no handphone abang..”
ada sedikit tawa di hujungnya. Abang nak jadi ustaz ye??” sambungnya lagi.

Dan kali terakhir saya mendengar suara Ismael adalah pada tahun 2007, saat saya menelefon kesemua junior2 yang bakal mengambil peperiksaan PMR pada tahun yang berkenaan. Biarpun tidak berkesempatan untuk berbual dengan Shameer tapi cukuplah sekadar saya mendoakan ‘kejayaan mereka semua’ ^_^,
                Semuanya masih segar dalam ingatan saya, bagaimana kami masih berhubungan dari zaman friendster, myspace dan kini facebook. Walaupun telah beberapa kali merancang untuk bertemu namun masih belum ada rezeqi untuk itu. Saya yakin ada hikmah besar yang tersembunyi~


Sejak: 1 April 2005 sehingga 23 Ogos 2011
6 tahun  4 bulan  22 hari (telah berlalu)
Semalam.. mereka perlu berpaut pada tongkat untuk berdiri,
tetapi Hari Ini kaki mereka telah terpasak kukuh di muka bumi.. saya tumpang gembira :D 
"Semoga kalian senantiasa mendapat keRedhaan Allah"

9 التعليقات:

missSenget says:
at: August 24, 2011 at 2:13 AM said...

terasa bahagia baca entry ni..

rasa terharu..

:)

pasti anda senior yg baikk.. hihih

perindu_خلافة says:
at: August 24, 2011 at 6:07 AM said...

.. insyaALlah miss, saya cuba utk jadi terbaik yg sy mampu :)

airazulaikha says:
at: August 24, 2011 at 8:18 AM said...

wahhh..mcm jejak kasih.. :)

NooR AzLen BinTi HaRoN says:
at: August 24, 2011 at 8:27 AM said...

assalammualaikum..

rasa xsabar nk masuk sem baru bila dgr cerita ini..

dh jd "senior"..makanya ke mana-mana akn dpggil "AKAK"...AKAK..:-)

tpi seronok..ramai adik-adik..

perindu_خلافة says:
at: August 24, 2011 at 6:40 PM said...

airazulaikha...
^_^ jejak kasih dalam mimpi cekaira,

NooR AzLen BinTi HaRoN...
wa'alaikumussalam..
yup, tapi jadi senior x seindah jadi junior kn, sbb tanggungjawab bertambah berat, huhu >_<

shameer.haqeem says:
at: August 25, 2011 at 1:11 AM said...

salam, abg Rizqan. haha. happy sgt bace post ni. plus terharu ah. hehe.thanks sgt2 abg coz igt lg semue perkare tu, rindu sgt nak balik zaman tu. hehe. i feel so happy to have a chance to know u.thanks sbb x pernah lupe kt ktorg.hehe

NooR AzLen BinTi HaRoN says:
at: August 25, 2011 at 8:20 AM said...

assalammualaikum

benar..bila dh brgelar "senior" makanya adik2 junior akn mganggap bhwa kita sudah 'senior" akn byk prkara.

alhamdulillah dh mrasa brgelar senior sem lps n sem akak dtg insyaallah..

agak berat..bila mana ada junior2 dtg minta pndpt n nasihat brkenaan "hati"..Allahu akbar..

Yg trmampu dikongsi.."cinta yang halal,itu HALAL.dan cinta yg haram,itu HARAM-Imam Hassan Al-Banna.

perindu_خلافة says:
at: August 26, 2011 at 8:12 AM said...

wa'alaikumussalam shameer.haqeem...
alhamduliLlah.. masih diberi ingatan yg kuat sikit, hehe ^_^, the reason knp abg cuba utk x lupakn setiap apa yg pernah berlaku dlm hidup abg; sbb
ada 'ibrah utk abg yg hari ni dan akan dtg,

p/s: abg pn bersyukur sbb dpt peluang kenal shmr dgn ish :)

perindu_خلافة says:
at: August 26, 2011 at 8:23 AM said...

wa'alaikumussalam...
[NooR AzLen BinTi HaRoN]

insyaALlah selagi mana kita mampu menggalas tanggungjawab tu, kita cuba buat yang terbaik, selebihnya kita serahkan pada si Pemilik Hati ^_^