Copyright © wdp .. |
Design by Dzignine
Saturday, March 16, 2013

spread the words please..



Bismillah
Assalamualaikum brothers and sisters in islam.

As most of us have heard, our dear Proffesor. Ghassan Taha Yaseen- from the department of History and Civilisation IIUM,
had recently suffered 2 severe heart attacks. He underwent 3 major surgeries and has been in the ICU ever since Monday morning.. Please make dua for him and his whole family as they are physically, emotionally and mentally drained.. May Allah keep them strong and patient. Ameen..

We are currently in need of URGENT donations due to the high cost of the surgeries and Medical charges which has exceeded RM 90,000, while insurance only covers only RM 40,000.
We were told that as each day passes this amount increases by RM 10,000. Below are the account details on which you can donate:

Account Holder Name: Abdul Aziz
Bank: Maybank
Acc Number: 164221439567
Swift code: MBBEMYKL
Branch: Jalan Gombak

Please pray for him and help spread the word.
Jazakallahu Khairan.

Source: International Islamic University Malaysia | FB Fanpage

sambung entry lepas..



 “Hey bro!... lu berangan ke ape!?” jerkahan kuat itu membuatkan faQeh tersentak. Terkesima. “ke..kenapa ni?” ada ketar dalam suara faQeh, kelihatannya masih terpinga-pinga, bingung tidak memahami. Seorang lelaki bertubuh sasa sedang memandangnya dengan mata merah menyala. Wajahnya bagaikan singa lapar yang bersedia menerkam mangsa. Mata faQeh berputar 360 darjah, semua mata tertumpu pada susuk tubuhnya sekarang
Lu ingat, lu sorang je pakai phone !” tersembur lagi ayat-ayat pedih dari mulut lelaki berkenaan. Di sebelahnya, ada seorang wanita muda cuba menenangkannya. “Hey babe.. sudah la tu, wa tengok lu ni lebih-lebih la”. “arghh.. biar wa hentak mamat ni, biar dia belajar sikit maksud sivik” tindakan lelaki tersebut bertambah agresif. Begitu marah lagaknya.
Tiba-tiba telinga faQeh tertancap dengan bunyi dering phone Nokia 3310 miliknya; kuat dan agak nyaring. “12 miss call!!” getus suara hati faQeh. Serentak itu dia memahami akan situasi yang sedang dihadapinya.
“Maaf, saya.. saya minta maaf!” faQeh menguatkan isyarat maafnya dengan tapak tangan terkatup rapat dan memandang semua orang. Sekeping knot 50 ringgit di tinggalkan di atas meja, lalu terus beredar meninggalkan premis Black Canyon itu.
Bertemankan perasaan malu yang tidak tertanggung, faQeh meluru laju ke arah keretanya. Sempat lagi bermonolog sendiri “Haish.. rasanya aku cuma pandang orang keluar masuk Zenith je tadi, boleh terlayang pulak”. Angin petang itu cukup kuat, memang cuaca biasa bila Si Tengkujuh menjengah tiba.


# err .. yang ni saya cuba sambungkan dari novel lepas, tapi

K E N Y A T A A N . R A S M I |
artikel kali ini tiada kaitan langsung dengan jiwa yang masih hidup atau pun yang telah pergi.
Wednesday, March 13, 2013

ini novel kita,


Bunyi deruan ombak, bersama sorak riang anak kecil masih terngiang-ngiang di telinga faQeh. Di tambah lagi dengan kuatnya angin petang itu, membawa faQeh terbang jauh melewati masa silam. “Kita tak suka angin kuat macam ni..” keluh ‘aina. Ternyata pada pandangan mata faQeh, ‘aina benar-benar tidak selesa. Sedari tadi, dia berusaha memperkemaskan tudungnya; yang ditiup ganas angin pantai. “Kalau macam tu, kita duduk kat warung sana je la.. boleh isi perut sekali, saya belanja” faQeh mengutarakan cadangan. ‘aina memandang wajah sahabat di sebelah, keduanya terdiam. “Jom..!” sahut faQeh, bagi membukti bahwa pelawaannya bukan sekadar hangat-hangat tahi ayam.
“Nak makan apa dik?” faQeh berlagak seperti pelayan. Kotoran di atas meja ditolak cermat menggunakan tisu. ‘krik..krik..krik..’. “eh.. ada orang ke tak ni? tadi macam ada!” faQeh menoleh kiri dan kanan. Seolah-olah mencari sesuatu yang tidak kelihatan. “Hahaha.. awak tempah je la apa-apa, kita makan je” balas ‘aina sambil ketawa kecil. Senyuman yang tersisip dari gadis berlesung pipit itulah yang berjaya melemahkan hati faQeh. “.. nak minum apa ea?” sekali lagi faQeh mengajukan soalan. “Laici kotak pun ok” pantas ‘aina menjawab.  Sedang sahabatnya di tepi lebih banyak mendiamkan diri; apabila ditanya, fika memilih minuman yang sama dengan ‘aina.
“Ok.. sekejap ye!” faQeh terus berlalu untuk membuat pesanan. Bukan pertama kali dia datang ke gerai tersebut, jadi faQeh faham benar dengan suasana 'layan diri' yang di amalkan di situ. Kali terakhir faQeh menikmati juadah yong tau foo; adalah semasa majlis santai bersama rakan sepejabatnya, kata mereka aktiviti company,
“..yang ni ada cheese kan!” soal faQeh.“ye bang, sebiji enam-plosen!


TAMAT


inspired by : http://novelkisahkita.blogspot.com/
Saturday, March 2, 2013

GEMS SMM07C (Part II)



Setelah 2 minggu berada dalam mode bekerja di Pharmaniaga Manufacturing Berhad, baru hari ni dapat menulis sesuatu yang berkaitan dengan Part II GEMS program saya. ^_^ Adapun ayat melayu lama yang sesuai digunakan pada saya sekarang ni adalah..

“Bagai sireh pulang ke gagang”


                Satu masa dahulu sebelum berpindah ke bumi Melaka (2008) saya pernah membesar di Pekan Semenyih. Dan lebih jauh masa dahulu sebelum berpindah ke Semenyih (1991), saya pernah tinggal di Seksyen 1 Bandar Baru Bangi. Dengan erti kata lain, kehidupan awal saya bermula di sana.. belajar merangkak, berjalan dan seterusnya berlari selama 3 tahun pertama.  Dan semalam pada jam 7.32 PM waktu Malaysia, maka genaplah Bumi ini mengelilingi tepat Matahari untuk kali yang ke 25; dalam kitaran masa saya menghirup udara dunia. alhamduliLlah, .. (:
syukur masih di beri kesempatan, untuk memperbaiki diri.

eksplorasi : dalam usaha mengenal semula kejiranan lama ini, saya mengambil sedikit masa dari waktu pergi bekerja dan pulang ke rumah dengan melalui beberapa laluan berbeza. Untuk mengimbau kembali nostalgia yang masih terpahat, jua dalam mendapatkan laluan tersingkat~

kenangan kat bandar baru bangi, belakang censored ada gambar kakak ^_^

                Sepanjang 6 bulan internship di Pharmaniaga, saya akan berada di bawah QC department dan di tempatkan secara khusus untuk membantu penyediaan Standard Testing Procedure yang akan di gunakan untuk makmal di sini. O.o Tanggungjawab yang berat, kerana produk pharmaceutical ini adalah untuk kegunaan semua hospital kerajaan di Malaysia.

insyaALlah hanya dalam 2 bulan terakhir nanti, barulah saya berpeluang untuk bekerja di  makmal kimia dan mikrobiologi pulak. Ia adalah masa yang amat di tunggu² ^_^, buat masa sekarang ni; kenalah duduk di hadapan PC untuk jangkamasa 8 jam sehari. Jujur saya mengantuk buat kerja documentation ni, haha~

Oh ye sebelum terlupa; saya bersyukur sangat sebab dapat masuk berpraktikal ke sini [aim saya lebih tinggi]. Sebabnya bi’ah solehah di sini amatlah dititik beratkan, hampir semua dinding tertampal peringatan demi peringatan, sehingga mampu membuatkan kita tersedar bahawa kehidupan bersyari’at tu sememangnya indah. Setiap hari sebelum memulakan kerja, bacaan doa akan berkumandang untuk beberapa unit waktu. Untuk hari jumaat, tazkirah pendek juga akan diperdengarkan di corong-corong pembesar suara. Di antara ayat peringatan, yang tertampal kemas dalam setiap cubicle di dalam washroom.

“Masih punya iman, sila jaga kebersihan”

                Saya memuji tindakan islah yang dilakukan oleh top management company tempat saya bekerja sekarang. Kerana mereka begitu yakin bahawa usaha mengajak manusia mendekatkan diri dengan Tuhan adalah jalan terbaik dalam membentuk sahsiah  / akhlak yang terpuji. Bayangkan tanpa sebarang sistem punch card, para pekerja di sini begitu komited dan disiplin dalam menjalankan amanah yang diberikan pada mereka.

>speechless<