Copyright © wdp .. |
Design by Dzignine
Friday, February 22, 2013

travelog mula karier ..



Mengenangkan kesukaran diri untuk mendapat pekerjaan sebaik tamat pengajian di peringkat ijazah sarjana muda, saya memilih untuk mengikuti program Graduate Employability Management Scheme (GEMS) yang memakan masa selama 8 bulan secara keseluruhannya. 2 bulan yang pertama itu telah selesai berjalan dengan penuh makna di Mercy City. SMM07C [9 Dec 2012 – 1 Feb 2013]
                Sepanjang pengajian di Mercy City, setiap seorang dari kami telah di latih sebaik mungkin untuk menjadi seorang eksekutif. Lapan (8) modul yang disediakan benar-benar memberi manfaat pada fresh graduate seperti diri saya.

Building and Achieving Self Efficacy (B.A.S.E)
Project and Event Management (P.E.M)
Effective Business Writing (E.B.W)
Persuasive Business Presentation (P.B.P)
Dynamic Business Interpersonal Skills (D.B.I.S)
Problem Solving and Critical Thinking (P.S.C.T)
Business Management Appreciation (B.M.A)
Exceeding Demand, Gearing for Employment (E.D.G.E)

Selain itu, peserta juga perlu menjayakan 5 projek besar yang setiap satunya membawa mesej yang jelas dengan 8 nilai utama bagi program GEMS ini.

Professionalism, Excellence, Self-Discipline, Active Learning,
Teamwork, Innovativeness, Integrity, Enterprising
selangkah.. demi selangkah..

Kenapa saya mengikuti GEMS program!?
Terpedaya dengan cerita-cerita hebat coursemates yang mengikuti program GEMS di Suria Cherating Resort (SCR07A). Maka terus saya mengisi borang yang disediakan secara atas talian ^_^ hakikatnya, memang sahabat saya tak menipu..
                Sedia maklum bahawa ketidak upayaan kebanyakan graduan muda untuk memasuki alam pekerjaan adalah kerana ketiadaan pengalaman bekerja. Namun masalah utama yang timbul di sini adalah; apabila tidak banyak syarikat yang berani membuka peluang pada graduan muda untuk mengumpul pengalaman di syarikat-syarikat mereka. Jika budaya ini berterusan, graduan tanpa pengalaman akan terus tidak berpengalaman. Maka mereka akan terus tidak bekerja.
                Oleh sebab itu, saya memilih saluran yang disediakan melalui GEMS program. Yang mana pihak GMSB sendiri akan bertanggungjawab dalam menyediakan jalan masuk ke syarikat-syarikat ternama di luar sana. Sekalipun syarikat di tempat saya menjalani latihan praktikal ini tidak menjanjikan peluang pekerjaan namun saya masih punya kelebihan,

| A D A . P E N G A L A M A N . D A L A M . G E N G G A M A N |
^_^

# Di SMM07C, kami sering di peringatkan bahawa keperluan untuk menjadi Professional Muslim Executive adalah satu kelebihan besar buat ummat.
 

0 التعليقات: