Copyright © wdp .. |
Design by Dzignine
Friday, June 8, 2012

Zon Kemalangan Tabari

                Semenjak Mahallah Tabari [baca: Franky] ini di buka pada 11 Julai 2010; sem 1 (2010/2011), acapkali itu juga berlaku kemalangan di simpang masuk utama ke IM7 atabara. Boleh dikatakan hampir setiap kali berlaku kemalangan, pasti ia turut melibatkan pelajar² UIAMK. Tidak dinafikan; faktor kecuaian dan faktor jalan raya di sini adalah sebagai punca utama bagi setiap kemalangan yang berlaku. Sebelum ini, ber-bagai² cadangan dan pandangan telah diutarakan kepada pihak berwajib dalam usaha mengekang kemalangan² seperti ini daripada terus berlaku. Namun keadaan masih juga tidak berubah, simpang empat (4) yang sama terus-menerus menjadi saksi kepada peristiwa² malang ini. Biarpun kemalangan sehingga melibatkan kehilangan jiwa masih belum pernah berlaku, namun keadaan ini tidak sepatutnya di pandang enteng oleh semua pihak.
                Hari ini (Hilux-Persona), ketika saya ingin bergerak dari Mahallah Tabari ke Masjid UIAMK untuk Solat Jumaat. Kali ini, sebuah lagi kenderaan milik pelajar UIAMK didapati telah terlibat dalam kemalangan di kawasan tersebut. Keadaan kereta yang dibawa pelajar perempuan itu mengalami remuk teruk di bahagian kirinya [lihat gambar bawah]. Setakat yang saya maklum sekarang ini, salah seorang pelajar yang terlibat dalam kemalangan kali ini mengalami kepatahan tulang pada bahagian kaki, dan telah dihantar ke hospital. :(
                Selain daripada usul untuk membina jalanraya bertingkat, penutupan simpang 4 tersebut, meletakkan butir bonggol, membuat roundabout dan pemasangan lampu isyarat. Saya kira cadangan lain yang boleh diambil berat oleh sahabat² yang tinggal di Mahallah Tabari adalah termasuk menggunakan laluan alternatif untuk pergerakan keluar dan masuk bagi menggantikan pintu masuk utama tersebut. Laluan yang difikirkan sesuai untuk UIAMK-Mahallah Tabari dan Mahallah Tabari-UIAMK adalah seperti berikut.

Laluan Alternatif UIAMK-Tabari berlorek hijau ^_^

Biarpun terpaksa menghadapi jarak yang sedikit jauh, namun keselamatan di lihat lebih terjamin apabila sahabat² menggunakan laluan SUKPA-Taman Bandar-Sri Manja Hotel-Mahallah Tabari. Ini kerana jumlah kenderaan yang melalui jalan ini adalah kurang berbanding daripada jalan utama yang biasa digunakan oleh sahabat². Selain itu, simpang yang berada di hadapan Gerbang Besar ke UIAMK ini juga dilengkapi dengan lampu isyarat. Semoga dengannya dapatlah kita bersama-sama mengelakkan kejadian seperti ini daripada berulang lagi di masa hadapan. insyaALlah~ ^_^

# Mahallah at-Tabari terletak di luar kampus UIAMK, 

p/s : Maaf editing gambar sangat teruk.. >_<

updated : 4:04pm


Kemalangan simpang Tabari (8/6/2012_12.35pm) kredit
Gambar ini dirakamkan oleh seorang sister dari bangunan Tabari 3 dan di muat naik ke FB Mahallah Tabari, bersama gambar ini disertakan sekali waktu kemalangan tersebut berlaku.
Ada sumber menyebut pelajar yang terlibat pada kali ini adalah Pelajar Medic Tahun 2.

updated : 5:26pm

Beberapa minit yang lalu saudara Sharif Ahmad (Timb. Yang Dipertua I, MPP UIAM) melalui ruang FB IIUM Kuantan chit-chat membuat kenyataan:
"Sedang menyiapkan surat laporan kemalangan simpang maut Tabari ke akhbar Sinar Harian..,."

Muhammad Iqbal (Yang Dipertua, MPP UIAM) memberi maklum balas pantas dengan meminta saudara Sharif Ahmad menghantar email terus kepada Presiden UIAM.


sumber gambar Hisyam Lois


updated : 12:44am (9 jun 2012)

[Update Kemalangan Tabari]
Salam.
-Alhamdulillah, saya dan kak Nurul Hanim Othman baru pulang daripada menziarahi sahabat kita di hospital yang menerima ujian kemalangan. Keadaan beliau stabil dan mengalami beberapa 'fractures' & 'lacerations'.
-Beliau mengharapkan doa dari semua pihak. Harap semua pihak dapat mendoakan kesejahteraan beliau dan sama-sama mengambil 'hikmah' disebalik kejadian.


Sumber Rujukan:
IIUM Kuantan chit-chat dan Mahallah at-Tabari, IIUM, Kuantan

6 التعليقات:

Norlyana Nasrin says:
at: June 8, 2012 at 5:51 PM said...

hmm selalu juga dengar berita pasal kemalangan kat simpang masuk at-Tabari tu..
bak kata Faisal asal lalu je kena bunyikan hon untuk alertkan orang kat sekeliling..
yup laluan alternatif tu lebih selamat dan lebih hijau permandangannya~

perindu_خلافة says:
at: June 8, 2012 at 5:58 PM said...

sepanjang 2 tahun rizQan kat franky.. boleh kata sekurang-kurangnya 3 kali kemalangan akan berlaku dalam masa sebulan, dan setakat yang masih ingat bulan march dulu.. dalam seminggu ada 4 kemalangan berlaku kat tempat yang sama.. haish~

p/s: moga diberi kekuatan buat mereka² yang terlibat,

Norlyana Nasrin says:
at: June 9, 2012 at 12:24 AM said...

sungguh 3 kali sebulan? nampaknya pihak yang bertanggungjawab memang kena ambil tindakan sebab ini memang serius.

ye kita sama2 doakan mereka tabah menghadapinya.

perindu_خلافة says:
at: June 9, 2012 at 1:31 AM said...

hurm, itulah anggaran statistik yg dapat rizQan buat.. semoga ada perubahan yg lebih baik di masa hadapan, jelas untuk kebaikan bersama junior2 kita kat UIAMK ni ^_^

p/s: rasanya bila hospital uia siap 2015 nanti makin sesak lah jalan depan ni kn :)

Norlyana Nasrin says:
at: June 9, 2012 at 1:48 AM said...

InsyaAllah..

huhu itu semestinya..sekarang ni pun ramai yang datang UIA (KOM & Dentistry) untuk dapatkan rawatan :)

perindu_خلافة says:
at: June 9, 2012 at 3:58 PM said...

^_^ kemeriahan uiamk akan bertambah dengan kedatangan masyarakat luar,