Copyright © wdp .. |
Design by Dzignine
Sunday, April 29, 2012

Ciri-ciri pemimpin yang HEBAT iii



5. Dapat Berkomunikasi Secara Berkesan
                Orang (@Pelajar) ini boleh berbahas, berhujah dan berpidato. Kata-katanya memukau dan mudah mematahkan hujag-hujah orang lain. Kata-katanya masuk akal dan sukar menidakkan kata-katanya. Dia dapat mempengaruhi orang lain dengan mudah. Kata-katanya yang penuh semangat, dan berhikmah dan logik membuatkan pelajar lain yakin dan mudah menjadi pengikutnya.

6. Istiqamah
                Orang (@Pelajar) ini mempunyai impian, cita-cita dan matlamat untuk dicapai. Mereka sanggup melalui onak dan duri. Mereka tahan uji dan tidak pernah berputus asa. Matlamatnya ialah untuk mencapai hasrat yang di ingini. Mereka tidak mudah kalah. Mereka tetap istiqamah dalam apa keadaan sekalipun. Mereka berdisiplin terhadap diri dan peraturan.

7. Ada Keberanian
                Pemimpin yang tulin ialah pemimpin yang telah melalui pelbagai pancaroba. Dia berani ditinggalkan oleh kawan-kawan, dia berani dicemuh dan dihina, dia berani menerima risiko malah berani untuk tidak popular. Keberanian itu membuatkan dia kebal terhadap segala rintangan dan halangan. Menjadikan hatinya besi dan jiwanya jati. Keberaniannya itu membuatkan dia dijulang dan pelajar lain akan mengakui akan kehebatannya dalam memberi sokongan kepadanya.

TAMAT.

0 التعليقات: