Copyright © wdp .. |
Design by Dzignine
Friday, April 27, 2012

Ciri-ciri pemimpin yang HEBAT


Di dedikasikan untuk mereka yang mahu belajar menjadi pemimpin.
Secara khususnya buat adik-adik di Asrama SMK Engku Husain,
ANDA!!
Ya.. Saya bercakap dengan ANDA!


Ciri-ciri pemimpin yang HEBAT

Ramai orang (pelajar) boleh menjadi pemimpin tetapi tidak semua boleh menjadi pemimpin yang hebat. Untuk menjadi pemimpin; seseorang itu perlu ada minat dan ketokohan yang semula jadi di dalam diri. Pemimpin yang baik tidak muncul secara tiba-tiba tetapi ia bermula daripada ketokohan untuk menjadi pemimpin dan dipilih oleh orang ramai untuk memimpin.

1. Ada Visi
                Seseorang (pelajar) itu perlu mempunyai visi. Anda tahu kemana arah anda. Anda dapat melihat diri anda 5 hingga 10 tahun yang akan datang. Anda boleh meramalkan perkara yang akan anda lakukan dan anda berjaya melakukannya apabila masanya tiba. Anda juga dapat merancang hala tuju yang munasabah yang tidak dilihat oleh orang lain. Anda juga dapat meyakinkan orang lain tentang visi anda. Anda dapat menjangka apa yang akan berlaku bukannya menerangkan apa yang telah berlaku.

2. Berilmu
                Seseorang (pelajar) yang berilmu pengetahuan adalah lebih kehadapan daripada mereka yang kurang mempunyai ilmu pengetahuan. Pelajar yang rajin membaca dan berilmu merupakan pelajar yang bijak di dalam berbincang, berbahas dan bersoal jawab. Mereka lebih berpengetahuan makan mereka tahu perkara perkara yang mereka buat, mereka tahu bagaimana untuk menangani masalah dan mereka tahu menggunakan pelbagai strategi untuk melakukan sesuatu.

Bersambung...

0 التعليقات: