Copyright © wdp .. |
Design by Dzignine
Saturday, June 26, 2010

eksperimen I


Membuat orang senang dengan kita bukanlah satu perkara yang mudah, lebih-lebih lagi bila caranya tidak kena pada tempatnya. Jadi sebagai perkara pertama sekali yang perlu kita ambil peduli adalah cuba mengenal diri kita sendiri.
BAGAIMANA ?
                Untuk eksperimen pertama ini, kita hanya memerlukan 3 benda iaitu sebuah bilik bertutup, cermin dan diri kita sendiri. Caranya cukup mudah, berdirilah di hadapan cermin tersebut sambil membuat reaksi muka yang selalu kalian lakukan dalam kehidupan sehari-hari, dan juga reaksi muka yang tak pernah kalian bayangkan sebelum ini. Riak muka gembira, menangis, marah, tertekan, ketawa, senyum, bengang, blur, bengis, menyampah, meluat, mengejek, relax, sempoi, bangga, takut, terkejut dan sebagainya. Dari situ kalian lihatlah sendiri rupa kalian yang mana paling menarik, menenangkan orang yang memandangnya, dan paling memberi inspirasi pada orang sekeliling. Pasti riak senyum menjadi pilihan, riak ketawa yang mencantikkan, dan sempoi yang mendebarkan. Fitrahnya manusia sukakan segala yang baik-baik, Ada sabdaan dari Junjungan Besar kita Nabi Muhammad saw berbunyi (lebih kurang begini) maksudnya;
“Kamu tidak akan dapat memenangi hati manusia dengan harta kekayaan-mu, tetapi kamu boleh memenangi hati-hati mereka dengan senyuman dan akhlaq yang baik
Jadi mulai sekarang apa kata kalian murahkan senyuman kalian, pada semua orang yang kalian jumpa, kenalan atau tidak bukanlah faktor utama. Jika kalian senyum percayalah semua orang senang dengan kalian, kerna senyuman adalah bahasa antarabangsa. Merentas masa dan benua, satu isyarat yang difahami seluruh dunia… mulakan senyuman pertama anda selepas titik noktah diakhir ayat ini. :)
Ada diantara sabahat-sahabat bertanya saya, “Kenapa kita memerlukan bilik tertutup?”. Saya jenis manusia yang tidak suka menjawab pertanyaan melainkan mempersoalkan kembali! “Apa agaknya reaksi kalian bila melihat seseorang bermain reaksi muka di hadapan cermin dalam tandas awam?”. Pasti ini yang timbul dalam benak fikiran kalian, “Kurang siuman kot…”
Hipothesis             : Saya sukakan yang baik-baik dan cantik-cantik sahaja, saya juga senang orang disekeliling melayan saya dengan baik. Maka saya yakin, saya juga perlu lakukan perkara yang sama untuk orang lain pula senang berada di sisi saya.

0 التعليقات: